اخبار گردشگری

نمایش آثار فصل دوم کاوش محوطه باستانی استرک و جوشقان در دانشگاه کاشان

به گزارش ایرنا، مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان شامگاه یکشنبه در آئین گشایش این نمایشگاه گفت: کاوش فصل دوم محوطه استرک و جوشقان در مهر ماه سال جاری در قالب مدرسه انسان شناسی جسمانی با حضور استادان دانشگاه کاشان، همکاری علمی دانشگاه ورشو (لهستان) و دانشجویان علاقه مند باستان شناسی انجام شد.
لیلا مکوندی افزود: محوطه تاریخی بین روستای استرک و جوشقان از توابع کاشان متعلق به عصر آهن ۲ و اوایل عصر آهن ۳ در حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ پیش از میلاد (نزدیک به سه هزار سال پیش) است.
وی بیان کرد: کشف آئین های تدفینی جدید، اشیاء و مواد فرهنگی شامل ظروف سفالی و اشیاء فلزی از درون گورها از نتیجه های فصل دوم کاوش ها در این محوطه باستانی بود.
نمایشگاه یافته های فصل دوم کاوش گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان در محوطه استرک و جوشقان که با حضور فرماندار کاشان و جمعی از مسئولان این شهرستان در محل نگارخانه دانشکده معماری و هنر گشایش یافت، تا پانزدهم اسفند ماه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۸ برای بازدید عموم دایر است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان پیش تر با اشاره به کشف گورهای تدفینی مرده سوزی در محوطه باستانی استرک و جوشقان، از وجود بقایای ۱۸ تدفین شامل چندین زن و مرد و ۶ کودک خبر داده بود.
به گفته محسن جاوری، افزون بر این بقایای انسانی تعدادی نیز ظروف سفالی و مهره های سنگی به عنوان هدیه در گورها کشف شده؛ شکل گورها نیمه مدور نزدیک به چهار گوش با یک پی چینی و سنگ های لاشه و ملات گل است که البته محل گورها بدون سقف می باشد.
روستاهای جوشقان و استرک از توابع بخش مرکزی به ترتیب با جمعیتی افزون بر ۲ هزار و یک هزار و ۳۰۰ نفر به ترتیب در فاصله ۲۲ و ۱۷ کیلومتری کاشان قرار دارند.
افزون بر یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی و تاکنون ۳۲۰ مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۵ هزار نفر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


آثار تاریخی


استرک جوشقان


کاشان