اخبار گردشگری

کویر رضا آباد شاهرود

از شاهرود تا کویر رضاآباد، ۱۴۰ کیلومتر راه است.

روستای کویری رضاآباد در منطقه‌ی جنوب شرقی شاهرود و بافاصله‌ی ۲۰۰ کیلومتر از آن قرار دارد. تپه‌های شنی در شکل‌های مختلف، سیاه‌چادر عشایر، خانه‌های گنبدی خشتی و گله‌های شتر، به‌علاوه‌ی آسمان صاف و نزدیک کویر، ازجمله ویژگی‌های جذاب این روستاست که باعث می‌شود، هرکسی لااقل یک‌بار به آن سر بزند.
از دیگر جاذبه‌های این روستا هنر دست زنان و دختران سخت‌کوش رضاآبادی است که در قامت گلیم، نقش زیست‌بوم بکر این منطقه را به نمایش می‌گذارد. امروزه یکی از مراکز اصلی تولید و فروش گلیم در استان سمنان این روستا است که با استفاده از پشم شتر و گوسفند نقش‌های برگرفته از طبیعت را بر دارهای گلیم به تصویر می‌کشند. این نقش‌ها شامل بز، آهو، سوسمار، سیاه‌چادر و پرنده بوده و همه به‌طور ذهنی بافته می‌شود. رنگ‌های به‌کاررفته در انواع گلیم شامل کاهی، طوسی، قرمز، زیتونی و خودرنگ است.
بافت گلیم اگرچه بسیار ساده شروع شد، اما در طول سالیانی که از عمر آن می‌گذرد، زنان هنرمند عشایر در تکمیل آن نقش چشمگیری را ایفا نموده و می‌توانند آن را به‌عنوان محصولی برخوردار از ارزش‌های هنری و صنعتی به‌راحتی روانه بازارهای خارجی کنند. گردشگران می‌توانند با سفر به منطقه ضمن آشنایی بافرهنگ و اقلیم این دیار به‌عنوان سوغات آن را خریداری نمایند.

باید یادآور شد که گونه‌های جانوری این منطقه نیز در نوع خود کم‌نظیر است که می‌توان به نمونه‌هایی چون یوزپلنگ و گورخر آسیایی، هوبره و زاغ بور اشاره کرد.
کویر رضا آباد شاهرود

کویر رضا آباد شاهرودکویر رضا آباد شاهرود