اخبار گردشگری

بهسازی یک باب حسینیه تاریخی در بافق

سیدعلی نوروززاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مجموعه تاریخی حسینیه حوض بازو را شامل محور گردشگری (معبر ورودی و خروجی)، ساباط، آب انبار و حسینیه بر شمرد و مکانی باستانی برای بازدید گردشگران و مسافران نوروزی عنوان کرد.
شهردار بافق با بیان اینکه بافت‌های تاریخی،کانون توجه و هسته مهم شهرها هستند اظهارکرد: هدف از اجرای این پروژه در بافت تاریخی شهر، حفظ هویت عینی و ذهنی شهر و سبک زندگی مردمان این دیار است.
وی افزود: این بافت های تاریخی پایه بسیاری از آداب و رسوم و حتی فرهنگ و جلوه ای با شکوه از هویت مردم شهر بافق در ادوار گذشته است.
شهردار بافق، ساماندهی و مرمت آثار و ابنیه تاریخی این شهر را مهم عنوان و خاطرنشان کرد: طرح مرمت محور حسینه حوض بازو،با صرف اعتباری معادل ۲ میلیارد ریال، با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد اجرایی شد.
وی خاطر نشان کرد: از رقم هزینه یاد شده، بالغ بر یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال از سوی شهرداری بافق پرداخت و بقیه نیز توسط میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان تامین شده است.
نوروززاده همچنین از آغاز اجرای طرح احیا و ساماندهی محور فرهنگی، تاریخی و گردشگری میدان امام زاده عبدالله(ع) تا میدان خان بافق خبرداد و گفت: قرارداد عملیاتی شدن این طرح نیز با اداره کل میراث فرهنگی منعقد شده و شهرداری طرح مرمت این محور را آماده کرده و به زودی شاهد آغازعملیات اجرایی این پروژه خواهیم بود.
وی هزینه اجرای طرح مرمت میدان امام زاده عبدالله(ع) تا میدان خان را ۲ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این مبلغ با مشارکت میراث فرهنگی و شهرداری بافق تامین و پرداخت خواهد شد.
محله حوض بازو یکی از محلات تاریخی شهربافق مربوط به دوره قاجاریه است که در مرکز شهر حد فاصل میدان خان و خیابان شیخ محمد تقی بافقی واقع شده است.
این بافت قدیمی شامل مرکز محله ای، متشکل از حسینیه ، آب انبار ، ساباط، بالانشین و خانه ای کهن و تاریخی است که معابر موجود در این محله بواسطه قرابت میدان خان به عنوان محورهای حرکتی،گردشگری، تاریخی شهربافق محسوب می شود.
آب انبار و حسینیه حوض بازو با شماره ۱۴۵۲۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
شهرستان بافق دارای بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی است که تاکنون ۴۳ اثر در فهرست آثار تاریخی ثبت شده است.
مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شرق یزد قرار دارد.
۷۵۴۳/ ۶۱۹۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


حفظ میراث فرهنگی


مرمت حسینیه حوض بازو


شهرستان بافق