اخبار گردشگری

کتاب واکاوی فکری و تمدنی تاریخ دفاع در ایران منتشر شد

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کتاب علمی واکاوی فکری، فرهنگی و تمدنی تاریخ دفاع علاوه بر مقدمه، سخن ناشر، ارکان همایش و مقدمه ریاست پژوهشگاه، مشتمل بر ۸ مقاله و ۳۳ چکیده مقاله برگزیده همایشی به همین نام است.
از میان مقالات و چکیده مقالات به چاپ رسیده می‌توان به «مفهوم‌شناسی دفاع در فرهنگ ایران از گذشته تا حال»، «مقایسه و مطالعه تطبیقی راهیان نور و گردشگری جنگ»، «مبانی فکری شکست ایرانیان در نبردهای چالدران و گلون‌آباد»، «مدیریت جهادی؛ الگوی برتر مدیریت اسلامی‌ایرانی» و… اشاره کرد.
سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در مقدمه‌ای با عنوان جنگیدن برای صلح آورده است: «رزم در ایران متأثر از فرهنگ پهلوانی است که جنگ را به معنی خونریزی و نابود کردن مطلق دشمن نمی‌داند؛ ای بسا که در صحنه رزم دو پهلوان رقیب رو در روی هم برای زور آزمایی قرار می‌‌گرفتند و در همان وهله نخست اگر برتری یکی بر دیگری ثابت می‌شد اصلا جنگی در نمی‌گرفت.
در یک سده اخیر و با سیطره اندیشه غربی، جنگ نیز از معنای پهلوانی‌اش تهی شده است و این مختص به ایران نیست و در دیگر فرهنگ‌های کهن شرقی نیز عینا همین داستان است.
چنان که از شواهد کتابی که در دست دارید نیز بر می‌آید، ایرانیان در طول تاریخ کمتر آغازگر جنگی بودند وقتی سوی مقابل آغازگر جنگ باشد جنگ از معنای تهاجم خالی شده و معنای دفاع به خود می‌گیرد. تهاجم و دفاع ماهیتا متفاوت است؛ نیت تهاجم قهر و غلبه است و نیت دفاع، صلح و ثبات و تثبیت قلمرو است.
جنگ معمولا به هدف کشورگشایی و کسب ثروت و غنایم است ولی این منویات در دفاع راه ندارد. اصلا ورای بهانه‌های مختلفی که هر کسی برای ارزش بخشیدن به دفاع برمی‌شمرد؛ از جمله باورهای مذهبی، سرزمین مادری، زن و فرزند و … در یک کلام می‌توان گفت در دفاع پای «دل» درمیان است.»
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** ۱۰۷۱

انتهای پیام /*


فرهنگی


پژوهشگاه میراث فرهنگی


دفاع مقدس


کتاب