اخبار گردشگری

شادی ماندگار

به گزارش ایرنا شناخت این آیین ها که ریشه در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و باورهای عمیق ایرانیان دارد، به ما در رسیدن به راهکارهای چگونه شاد بودن و شاد زیستن کمک شایانی می کند.
علاوه بر اینکه آیین های سنتی و اصیل نوعی میراث فرهنگی محسوب می شود، نشان می دهد که جامعه ایرانی در گذر زمان و عبور از حوادث و بحران های مختلف، مردمی پویا، شاد و سرزنده داشته است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: جشن سده، کوزه شکنی، جشن بی بی گردی و کف زنی از آیین های سنتی شاد و شاخص این استان است.
علی شریعتی منش افزود: جشن سده در شهرستان سرایان خراسان جنوبی برگزار می شود و ۵۰ روز قبل از نوروز در تاریخ دهم بهمن ماه، شب هنگام آتش را به نشانه گرم شدن هوا روشن کرده و به نوعی بعد از اتمام چله زمستان این جشن برگزار می شود و هدف آن، طلب بهار آباد برای کشاورزان از خداوند است.
وی بیان کرد: عموم مردم در این مراسم با ساز و دهل و دف زنی دور هم جمع می شوند و به شادی می پردازند.
‘این آیین سال ۱۳۹۱ به عنوان میراث معنوی و ناملموس کشور به ثبت رسید.’
معاون میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی، کوزه شکنی را از دیگر آیین های سنتی این منطقه ذکر کرد و گفت: چهارشنبه پایان سال در شهرستان قائن مراسم کوزه شکنی با هدف رفع نحسی و بدی های سال قبل و آغاز سال خوش آینده برگزار می شود و در این مراسم کوزه هایی را شکسته و یک کوزه را از چشمه پر آب کرده و سر سفره هفت سین می گذارند.
‘این آیین سال ۱۳۹۱ به عنوان میراث معنوی و ناملموس کشور به ثبت رسید.’
شریعتی منش افزود: همچنین در جشن بی بی گردی که روز ۱۲ فروردین برگزار می شود، سالخورده ترین زن روستا به همراه تعدادی از زنان به خارج از روستا رفته و در مکانی شمع روشن می کنند.
وی اظهار کرد: زنان نانی را با عنوان «نان پتیر بی بی گرد» طبخ کرده و آن را بین مستحقان تقسیم می کنند که این مراسم همراه با دف زنی و شادی برگزار می شود.
‘جشن بی بی گردی سال ۱۳۹۶ به ثبت میراث معنوی کشور رسید.’
وی کف زنی را از آیین های ویژه شب چله در خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: اعضای خانواده در چنین شبی شامل فرزندان و اقوام نزدیک و دور هم جمع شده و ریشه گیاهی به نام چوبک (بیخ) را در آب خیسانده و بعد از چندین بار جوشاندن در ظرف سفالی بزرگی به نام «تقار» می ریزند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار کرد: به هم زدن آب بیخ آنقدر ادامه می یابد تا مایع به دست آمده به کف تبدیل شده و سفت شود، به همین دلیل مراحل تهیه کردن کف توسط مردان و جوانان فامیل با دسته ‌ای از چوب‌ های نازک درخت انار به نام «دسته گز» انجام می شود.
وی گفت: بعد از آماده شدن کف، آن را در بشقاب و دیس ریخته و با مخلوط کردن شیره شکر یا شیره انگور و تزیین مغز گردو و پسته از میهمانان پذیرایی می کنند، همچنین بخشی از کف تهیه شده را برای همسایگان، دوستان و آشنایان به عنوان هدیه ارسال می کنند.
‘آیین کف زنی سال ۱۳۹۶ به عنوان میراث معنوی و ناملموس کشور به ثبت رسید.’
شریعتی منش آیین ۱۳ بدر را هم از سنت های شاد مردم خراسان جنوبی ذکر کرد و افزود: مردم ۱۳ فروردین روز پیوند با طبیعت و زیبایی های بهار طبق سنت هر ساله و دیرینه به دامن طبیعت می روند.
وی اظهار کرد: در این مراسم مردم با رفتن به دشت ها، مزارع و باغ ها و دورهمی های خانوادگی خیر و برکت را برای خود و خانواده طلب می کنند.
خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان، ۱۵۱ هزار و ۱۹۳ کیلومتر مربع وسعت دارد که از این نظر سومین استان ایران است و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت آن برابر ۷۶۸ هزار و ۸۹۸ نفر می‌باشد که از این نظر بیست و هشتمین استان کشور است.
این استان با مرکزیت بیرجند از شرق به طول ۴۶۵ کیلومتر دارای مرز مشترک با کشور افغانستان است و از شمال به استان خراسان رضوی، از غرب به استان های یزد، اصفهان و سمنان و از جنوب به استان های سیستان و بلوچستان و کرمان متصل می شود.
گزارش از امیرشاهین نایبی فر
۷۵۵۹*۳۰۲۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


آیین سنتی


خراسان جنوبی