اخبار گردشگری

چاپ دایره المعارف دست بافته های عشایری و روستایی سیرجان

محمود وفایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کتاب دارای ۲ فصل است که بخش اول به معرفی سیرجان و ایلات و عشایر بافنده منطقه سیرجان از جمله ایلات افشار، بچاقچی، قرائی، رائینی، خراسانی، لری و طوایف شول و آل سعدی و طوایف مستقل میرپاریزی، محمودآبادی و زیدآبادی پرداخته است.
وی بیان کرد: در فصل دوم این کتاب برگزیده بهترین و قدیمی ترین دست بافته عشایری و روستایی منطقه سیرجان جمع آوری و ارائه شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار کرد: تمامی مراحل تحقیق، پژوهش و انتشار کتاب دست بافته های عشایری و روستایی منطقه سیرجان توسط کارشناسان و پژوهشگران حوزه صنایع دستی استان کرمان انجام گرفته است.
وی تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان وظیفه حفظ، ثبت و ترویج سنت ها، باورها و آداب ر رسوم گذشتگان را برعهده دارد که تاکنون به بهترین شکل انجام گرفته است.
وفایی بیان کرد: شهرستان سیرجان یکی از شهرهای مهم جهانی در تولید و تجارت دست بافته های روستایی و عشایری است که سنت قالی بافی و گلیم بافی در آن همچنان به شیوه دستی و سنتی رواج دارد.
گلیم شیریکی ‌پیچ از شاخص‌ ترین دست ‌بافته ‌های زنان روستایی و عشایری شهرستان سیرجان است که خاستگاه اصلی آن روستای’ دارستان’ در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است.
شورای جهانی ‌صنایع ‌دستی در شهریور ماه بعد از بررسی گزارش ارزیابان اعزامی به ایران، با ثبت سیرجان و مریوان به‌ عنوان شهرهای جهانی گلیم و کلاش و روستای کلپورگان به نام دهکده جهانی سفال موافقت کرد.
سیرجان در فاصله ۱۸۰ کیلومتری غرب کرمان قرار دارد.
۷۴۳۷/ ۵۰۵۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


دایره المعارف


گلیم سیرجان


میراث