اخبار گردشگری

بازگشایی موزه ادب و عرفان در دستور کار میراث فرهنگی اهر

حسن باقرپور روز چهارشنبه در حاشیه هفتمین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان اهر به ایرنا، افزود: بازگشایی مجدد موزه ادب و عرفان در راستای بازدید گردشگران تبریز ۲۰۱۸ در دستور کار قرار دارد، ولی اگر ایراداتی از سوی شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گرفته شود، مجبور به قبول تصمیم این شورا خواهیم بود.
وی اظهار کرد: متأسفانه به دلیل تأخیر در مرمت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری که در زلزله تابستان سال ۹۱ آسیب‌دیده است، تنها موزه ادب و عرفان کشور از نیمه دوم بهمن‌ماه سال ۹۴ به حالت تعطیل درآمده و موجب نگرانی و ناراحتی مردم این شهرستان شده است.
باقرپور ادامه داد: در رابطه با مرمت و بازگشایی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری، شورای فنی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با حضور کارشناسانی از سازمان میراث فرهنگی تشکیل شد و از طرفی هم مرمت و بازگشایی این بقعه از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است.
وی گفت: طرحی که دانشگاه هنر تبریز برای مرمت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری ارائه کرده زمان‌بر است و مرمت بر اساس زمان‌بندی به‌ پیش می‌رود و در این راستا سبک‌سازی گنبد بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری فعلاً در حال انجام است که برای سبک‌سازی از تکنولوژی نوین و تخصصی‌تر انجام می‌گیرد و فقط برای طرح مرمت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری که قریب به دو سال به‌طور انجامید میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی۱۳۰ میلیون تومان هزینه کرده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اهر با ذکر اینکه تاکنون برای مرمت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری نزدیک به ۳۵۰ میلیون تومان هزینه شده است، گفت: این میزان اعتبارات برای گنجه‌ها، گنبد و نم‌زدایی کانال مسجد بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری صرف شده است.
وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های ادارات شهرستان اهر در راستای رویداد تبریز ۲۰۱۸ به اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این شهرستان ارسال‌شده است، گفت: فعلاً منتظر برگزاری جلسه ستاد شهرستانی تبریز ۲۰۱۸ هستیم تا در این جلسه برنامه‌های ادارات جمع‌بندی شود
به گزارش ایرنا، موزه ادب وعرفان، در محل خانقاه شیخ شهاب الدین محمود اهری تاسیس شده بود که شامل ۳ سالن بود.
سالن اول:
در این سالن کتاب های خطی از دوران صفویه و قاجاریه به نمایش گذاشته شده بود که از دیگر آثار نفیس این سالن می توان به پارچه کتیبه دار اشاره کرد که بر روی آن قرآن را با خط ثلث، نسخ و غبار در میان نقوش هندسی و اسلیمی نوشته اند و متعلق به دوره صفویه است.
سالن دوم:
در این سالن آثار متعددی در ارتباط با عرفان به نمایش گذاشته شده بود که میتوان به انواع کشکول های چوبی، سفالی، فلزی و تبرزین های مرصع طلاکوب و.. اشاره کرد. از دیگر آثار نفیس این سالن در چوبی پاشنه گردان، منبت کاری و کنده کاری شده بود که به قرن هشتم ه.ق مربوط میشود.
سالن سوم:
در این سالن قطعه های خطی از خطاطان معروفی از جمله درویش عبدالمجید طالقانی، میرآقا اهری و… به نمایش گذاشته شده بود که از آثار قابل ذکر موجود در این سالن سینی مفرغی مرصع (طلاکوب) است که به قرن ۶ ه.ق مربوط می شود.
شهرستان اهر با ۱۳۰ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی تبریز واقع شده است.
۷۲۲۵/۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


موزه


اهر