اخبار گردشگری

زیرساخت های صنعت گردشگری کشور در مرحله بسیار ابتدایی است

محمد‌ابراهیم مداحی رئیس کمیسیون چشم‌انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام که پیشتر از اقدام این مجمع برای تشکیل کارگروه ویژه گردشگری در راستای سیاستگذاری‌های کلان با هدف تمدن‌سازی و تعالی اقتصاد حلال خبر داده بود، روز دوشنبه در گفت وگوی با خبرنگار ایرنا درباره کارکرد و عملکرد تعاملی این کارگروه با سایر اعضای آن پاسخ داد.
وی معتقد است باید با تقویت زیرساخت ها در بعد سخت افزاری، بازنگری در قوانین و دستورالعمل در بعد نرم افزاری و تربیت افراد متولی گردشگری در بعد مغزافزاری گردشگری را توسعه دهیم.
مشروح گفت وگوی خبرنگار ایرنا با رئیس کمیسیون چشم انداز مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی می آید:

– ایرنا: کارگروه ویژه گردشگری از چه زمان و با چه اهدافی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است؟

* مداحی: وظیفه کمیسیونی که مسئولیت آن را برعهده دارم و کمتر از یکسال از تشکیل آن می گذرد، رصد چشم انداز و سیاست های مقام معظم رهبری در همه حوزه ها است و تبیین می کنیم که عملکرد با چه افق و چه سیاستی می خواهد سنجیده شود.
ما مبنا را چشم انداز قرار دادیم و عملکردها را به صورت راهبردی ارزیابی می کنیم تا ببینیم به موازات خواسته هایمان از چشم انداز حرکت می کنیم یا نه.
در زمینه اقتصاد مقاومتی هم روی اقتصاد بدون نفت، اقتصاد دانش بنیان و منابعی چون گردشگری تاکید شده که بعد از نفت و خودروسازی سومین اقتصاد دنیا است.
استعدادهای بیشمار تاریخی، جغرافیایی، سلامت، زیارت، سیاحت و اقلیم داریم با این شرایط باید یک دیدگاه داشته باشیم.
مثلا «رشد گردشگری» با «نرخ رشد گردشگری» متفاوت است ولی اکثر مسئولان رشد را بیان می کنند که امسال بیش ازپنج میلیون گردشگر خارجی داشته ایم و سال قبل پنج میلیون، درحالیکه این رشد است و نرخ رشد نیست.
رصد می کنیم تا ببینیم اهدافی که در چشم انداز دیده شده به عنوان شکل گیری هویت ایرانی اسلامی انقلابی دارد اتفاق می افتد؛ تا ببینیم وضعیت ما نسبت به دو رقیب همجوار جدی ما در چشم انداز یعنی ترکیه و عربستان در چه وضعیتی است.
کارگروه ما بازرسی نمی کند ما حرکت و عملکرد این سازمانها را در مسیر افق بررسی می کنیم؛ چنانچه ممکن است دستگاهی در عملکردش به سرعت پیش برود ولی حرکتش بر مبنای افق نباشد یعنی به سرعت هم در حال فاصله از آن باشد؛ این سرعت و جهت هر دو با هم مهم است.

– ایرنا: اعضای ثابت و متغیر این کارگروه چه کسانی هستند؟

* مداحی: این کارگروه از سازمانهای دولتی، غیر دولتی و نظارتی تشکیل شده است. نماینده سازمان میراث فرهنگی، بعضی نمایندگان مجلس و چند تن از اساتید صاحبنام دانشگاه و کارشناسان مجمع، اعضای ثابت آن هستند و بنا به موضوع جلسه ممکن است از آژانس داران یا هتلداران موفق و … هم دعوت کنیم تا در آن جلسه حضور پیدا کنند.
اما دلیل رسانه ای نشدن تشکیل این کمیسیون برای این است که دستگاه مستشار رهبری هستیم و تبلیغات نمی کنیم.
به طور خلاصه، نظارت راهبردی می کنیم، خلاءها را شناسایی می کنیم؛ انتقال تجربه انجام داده و در نهایت پیش نویس سیاست های کلان را تهیه می کنیم.

– ایرنا: مصوبات شما متکی به ضمانت و پشتوانه اجرایی است یا فقط مبنای توصیه و مشورتی دارد؟

* مداحی: اگر جهت عملکرد عوض شود ما ابلاغ یا اخطار می دهیم. اما در رابطه با سرعت به خود دستگاه انعکاس می دهیم که مثلا مشکلات و موانع شما کجاست که تعداد گردشگر شما یک میلیون نفر از چشم انداز عقب است.

– ایرنا: یکی از مشکلات جدی گردشگری کشور این است که توسعه آن منوط به یک دستگاه خاص نبوده و فراسازمانی است چه در بحث زیرساخت ها و چه بعد فرهنگی آن.
مسئولان میراث فرهنگی هم به طور معمول گلایه مند یا ناتوان از ارتباط گیری خوب بین دستگاهی هستند؛ برای نمونه رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی کشور گلایه داشت که بحث احداث سرویس های بین راهی به عنوان یک ضرورت فوری برای توسعه گردشگری از طرف هیات دولت به عهده وزارت مسکن و شهرسازی گذاشته شده ولی آنها به بهانه پرمشغله بودن از اجرای آن سر باز می زنند.

* مداحی: اتفاقا یکی از کارکردهای مستتر ما این است که این هماهنگی را ایجاد کنیم و در واقع ما مثل ترمینال برای انتقال مسائل بین دستگاه های مرتبط عمل می کنیم.

– ایرنا: اکنون کدامیک از شاخه های گردشگری در سند راهبردی و اسناد بالادستی ما مورد تاکیداست؟

* مداحی: هم در گردشگری سیاحتی و زیارتی هر دو همسنگ به پیش می رویم و گردشگری سلامت هم برای ارتقا از وضعیت معمول فعلی به عزم جدی احتیاج دارد. هنوز دهکده سلامت نداریم ولی قبول داریم
سیاست کلان گردشگری نداریم و زیرساخت های گردشگری کشور هوز در مرحله بسیار ابتدایی است.

– ایرنا: به شکل دیگری می پرسم، فارغ از شرایط موجود، افق راهبردی ما برای آینده روی کدام یک از گونه های گردشگری ایران تاکید دارد؟

* مداحی: در افق ما هم سیاحتی هم زیارتی هر دو در اولویت هستند و در کنار آن می تواند گونه های مختلف گردشگری هم وجود داشته باشد.
در استراتژی، چشم انداز ما در بعد فردی باید گردشگری منتهی به تعالی و سلامت در پنج حوزه فیزیکی، معنوی، روانی، اجتماعی و فرهنگی شود و در بعد اجتماعی باید منجر به تمدن سازی شود. یعنی شما از آمد و شد گردشگر خارجی و داخلی باید گام هایی برای تمدن سازی ایرانی اسلامی بردارید.

– ایرنا: وظیفه شما سیاستگذاری علی الدوام است یا مقطعی؟

* مداحی: سیاست های ما بنا به شرایط، تغییر می کند برای همین سیاستگذاری ما مستمر است و به مقاطع خاص محدود نمی شود.

– ایرنا: خلاصه راه حل شما به عنوان رئیس کمیسیون چشم‌انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت برای احیای گردشگری و توسعه آن چیست؟

* مداحی: با نگاه دولتی نمی‌توانیم به توسعه گردشگری برسیم و دولت در افق آینده گردشگری فقط باید نقش ناظر را داشته باشد.
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** گفت وگو: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


مجمع تشخیص مصلحت نظام


سازمان میراث فرهنگی