اخبار گردشگری

هزینه ۶ میلیارد ریالی برای فضاسازی اطراف درخت سرو تاریخی ابرکوه

حسن اکبری روز یکشنبه در حاشیه جلسه کارگروه حفاظت از سرو ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این درخت به عنوان یک اثر طبیعی، شهرت جهانی دارد و برای گردشگران خارجی و داخلی بسیار جالب توجه است.
وی با بیان اینکه سرو ابرکوه به عنوان تنها اثر طبیعی استان در فهرست آثار طبیعی ملی ایران ثبت شد، افزود: شرایط و مدارک کافی برای ثبت جهانی این اثر وجود دارد و موضوع در حال پیگیری است.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان یادآور شد: تاکنون ۶۰درخت دیر زیست طبیعی در استان شناسایی شد که معروف ترین آن شهرت جهانی دارد، سرو ابرکوه است.
اکبری اظهار کرد: امسال با پیگیری هایی که از نظر تغذیه ، آبدهی و شرایط زیست محیطی انجام شده ، این درخت از شادابی و سر سبزی بهتری نسبت به سایر درختان دیر زیست برخوردار است.
به گزارش ایرنا ، سرو ابرکوه به عنوان موجودی ۴۵۰۰ ساله در تعطیلات نوروزی و تابستانی مورد استقبال مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.
این درخت همچنان با گذشت ۴۵ قرن از عمر خود، سرسبز و شاداب در پهنای کویر یزد در ابرکوه مقاوم و استوار ایستاده و جهانیان را شگفت زده کرده است.
الکساندر روف دانشمند روسی عمر این درخت را چهار تا ۴۵۰۰ سال تخمین زده که هنوز در دل کویر ابرکوه خرم و شاداب است.
درخت یادشده در طول عمر خود شاهد حوادث تلخ و شیرین زیادی بود، گویی در نخستین لحظه با بیننده زبان به سخن می گشاید و حکایت عمر طولانی خود را همراه با ترنم مرغانی که در گرو شاخسار پر پیچ و خمش نهاده اند، بازگو می کند.
حمدالله مستوفی هم در کتاب نزهت القلوب که به سال۷۴۰ هجری قمری تالیف شده در باره درخت سرو ابرکوه آورده است، در آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد، چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته و اکنون این از آن بلندتر و بزرگتر است .
برخی مورخین معتقدند نهال این درخت را « یافث» پسر نوح کاشت و سرو ابرکوه از نوع سروهای مدیترانه ای است و ارتفاع آن ۲۵ متر و دور تنه آن را ۱۱٫۵ متر است.
این درخت در ۱۶تیر ماه ۱۳۸۶ با شماره ۳ و به عنوان سومین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و همچنین به عنوان یک اثر طبیعی در سال۱۳۸۲ به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور رسیده است.
مرکز شهرستان ۵۳ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
۷۵۴۰/ ۲۰۴۷/

انتهای پیام /*


فرهنگی


سرو ابرکوه


فضاسازی


ابرکوه