اخبار گردشگری

چند نکته ضروری برای کوهنوردها و طبیعت گردها

هتل هزار ستاره، استعاره ای بوده که میان کوهنوردان و اهل سفرها رایج شده است. آن ها، هر جا که بخواهند بساط کمپ خود را علم می کنند و شب را به صبح می رسانند. لازمه اش تنها چند وسیله و روحیه بالا است.

اگر ساکن تهران هستید برای خرید لوازم کمپینگ و کوهنوردی می توانید به مغازه های رنگارنگ منیریه بروید یا با جست و جویی در سایت دیوار، آنچه مورد نیاز است تهیه کنید. اما پیش از این کار بهتر است چند نکته را بدانید.

اگر تازه  کار هستید و می خواهید یک کوهنورد حرفه ای شوید، به سراغ جنس های چینی نروید، اما در عین حال برای خرید لوازم کمپینگ و کوهنوردی خرج زیادی نکنید، چون احتمالا بیشتر درگیر صعود های دم دستی و به اصطلاح گلگشت هستید. حتی بهتر است از سایت دیوار، لوازم دست دوم را نشان کنید. پیش از خرید، با مربی یا لیدر خود مشورت کنید. خیلی روی جزئیاتی مثل قاشق و چنگال یا قمقمه تمرکز نکنید و با توجه به نیازتان خرید کنید.

مثل کاپشن مخصوص کوهنوردی، کاپشن گورتکس، چراغ قوه و کیف کمری. بدیهی است که بسیاری از طبیعت گردان کوهنورد نیستند، این دسته از افراد برای تهیه ملزومات کمپینگ، باید قدری متفاوت تر عمل کنند. به هر روش برای یک کوهنوردی یا طبیعت گردی ساده، باید حداقل یک بوت، یک کوله، یک دست لباس خوب و البته چادر باکیفیت تهیه کرد. برای کفش برندهایی مثل گارمونت یا لومر با قیمت مناسب عرضه می شود اما حتما باید کفش خود را با توجه به سبک برنامه بخرید.

برای خرید لوازم کمپینگ و کوهنوردی دیگر مانند کیسه خواب باید توجه کنید اگر ممکن است به یک کمپ زمستانی بروید، نیاز نیست حدود ۶۰۰ هزار تومان هزینه کنید و یک کیسه خواب منفی ۳۰ بخرید. اما اگر حرفه ای هستید، باید هم کیسه خواب بهاره داشته باشید، هم کیسه خواب زمستانه.

یکی دیگر از لوازم بسیار مورد نیاز، کوله پشتی است که در حجم های مختلف وجود دارد: از ۳۰ لیتر تا ۹۰ لیتری و بیشتر. برای کوهنوردی های یک روزه مانند صعود به توچال، بهتر است کوله ۳۰ لیتری تهیه کنید اما حد میانگین چه برای کوهنوردی ۲ الی ۳ روزه در هوای معمولی و چه طبیعت گردی، ۵۵ تا ۷۵ لیتر سایز معقولی است.  فراموش نکنید حجم کوله پشتی که قرار است در سبد کالایتان قرار دهید، باید حتما طبق تعداد روزهایی باشدکه قصد دارید در کمپ سپری کنید نه طبق میزان مسافتی که شما مسافرت می کنید.

به گزارش ویرلن؛ جهت خرید چادر، باید ابتدا ارزیابی کنید که چه تعداد از افراد می خواهند از آن استفاده کنند و برای تعداد یک نفر الی دو نفر بیشتر از خودتان خرید کنید. مثلا اگر تنها هستید، برای چادر دو نفره هزینه کنید، چرا که حجم کوله و وسایلتان نیز ممکن است جای زیادی بگیرد. علاوه بر این نکته، بهتر است چادرهای دوپوش یا دولایه را مدنظر قرار دهید چون هم گرمای بیشتری را در خود حفظ می کنند و هم نازکی آن به حدی نیست که از بیرون کسی داخل چادر را ببیند. ضمنا چادری انتخاب کنید که نصب آن آسان باشد، برای این امر چادرهای کله گاوی را بررسی کنید. پیش از خرید قطعی، از فروشنده بخواهید حتما یک بار چادر را در حضور خودتان باز و بسته کند.