اخبار گردشگری

صومعه الاوردی گرجستان ، سنت جرج

صومعه الاوردی گرجستان یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور گرجستان است که به دلیل بافت منحصر به فرد خود و همچنین موقعیت مکانی آن از اهمیت ویژه‌ای بین مردم گرجستان برخوردار است. این صومعه یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های باستانی این کشور محسوب می‌شود که در دوره زمانی مختلف تکمیل شده است.

صومعه الاوردی گرجستان

صومعه الاوردی گرجستان که به عنوان صومعه سنت جرج نیز شناخته می‌شود در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تلاوی در دره آلازانی واقع شده است. ساخت این سازه از قرن ششم میلادی آغاز شده و در قرن یازدهم به عنوان بخشی از صومعه ارتدکس گرجستان تکمیل شد.
 
صومعه الاوردی در ابتدا توسط یک راهب به نام جوزف الاوردی احداث شد که از منطقه آنتونی به این منطقه مهاجرت کرده بود و در نزدیکی آن یک روستای کوچک ایجاد شد. در شروع قرن یازدهم، پادشاه کاخاتیان عملیات ساخت این صومعه را به عنوان صومعه جامع تکمیل کرد.

صومعه الاوردی گرجستان بزرگ‌ترین صومعه در کشور گرجستان است که ارتفاعان به بیش از ۵۰ متر می‌رسد. این ارتفاع منحصر به فرد و همچنین قرار گرفتن آن در طرف مقابل کوه‌های قفقاز و کنار دره آلازانی باعث شده است که این صومعه به عنوان یک مرکز گردشگری تفریحی مهم شناخته شود.
 

صومعه الاوردی گرجستان

در قسمت غربی صومعه الاوردی گالری‌هایی از نقاشی‌های بی‌نظیری وجود دارد که در کنار یک صلیب بزرگ باعث شده است نمایی کامل از مسیحیت آن از فاصله دور به نظر برسد. در نمای داخلی این صومعه نورپردازی و چینش تجهیزات به صورتی است که در کمتر سازه‌های قدیمی دیده می‌شود. محوطه این صومعه توسط دیوارهایی محکم محصور شده است که در داخل این دیواره خانه‌های مسکونی، آشپزخانه صومعه، انبارهای شراب، حمام‌ها و سایر سازه‌ها دیده می‌شود.

یکی از جاذبه‌های صومعه الاوردی گرجستان قرار گرفتن یک قلعه در اطراف آن است که از لحاظ معماری و از لحاظ تفریحی یک قلعه بی نظیر محسوب می‌شود. در داخل این قلعه و محوطه بیرونی آن تعداد زیادی درخت انگور کاشته شده که گردشگران می‌توانند آزادانه از این فضا لذت ببرند.
 

صومعه الاوردی گرجستان

صومعه الاوردی گرجستان از زمان ساخت تاکنون مورد استفاده قرار گرفته و در طول این دوره بارها مورد اصلاح و ترمیم قرار گرفته است. در قرن‌های پانزدهم و هجدهم چندین قسمت از دیواره‌های این صومعه موردترمیم قرار گرفت. اما مهم‌ترین تغییری که به این صومعه داده شد مربوط به قرن نوزدهم بود که بخش‌هایی از سمت‌های شمالی و جنوبی صومعه تخریب شده و سازه اصلی صومعه حفظ شد.

اگر قصد بازدید از صومعه الاوردی گرجستان را دارید باید خود را به شهر تلاوی در دره آلازانی برسانید. در مورد زمان بازدید و کسانی که به بازدید آن می‌روند محدودیت خاصی وجود ندارد و همه گردشگران می‌توانند بدون محدودیت به بازدید آن بروند.

منبع: whc.unesco.org