اخبار گردشگری

سوله نگهداری آثار باستانی در ‘شهر یری’ مشگین شهر احداث می شود

به گزارش ایرنا ، کریم حاجی زاده روز یکشنبه گفت: این سوله به صورت موقت اجرا شده و با هدف نگهداری سنگ افراشته های باستانی منطقه پیرازمیان اجرا می شود.
او افزود: سنگ افراشته های این منطقه از سنگ های طبیعی ساخته شده اند و قبل از اکتشاف و بیرون کشیدن از دل خاک نیز در فضای آزاد نگهداری می شدند.
وی با تاکید بر اینکه نگهداری سنگ افراشته ها در فضای آزاد ایراد فنی نداشته و کاربری خود این سنگ ها نگهداری در فضای آزاد است، اظهار کرد: با این وجود به صورت موقت سوله ای جهت نگهداری اجرا می شود.
او افزود: بعد از اتمام زمستان پیمانکاری به منظور اجرای این طرح انتخاب خواهد شد و هر چند محدودیت ضوابط در اجرای سوله وجود دارد اما با هدف نگهداری موقت و پاسخ به برخی حساسیت ها این طرح را عملیاتی می کنیم.
حاجی زاده با بیان اینکه این منطقه نیازمند مطالعه بیشتر وتبدیل به سایت موزه است، گفت: هم مطالعات و هم تبدیل به سایت موزه هزینه قابل توجهی را نیاز دارد و امیدواریم در سال های آینده این هزینه به دلیل اهمیت منطقه تامین شود.
او افزود: در وضعیت فعلی که دولت با محدودیت مالی مواجه است، صرفا هزینه مرمت و نگهداری اضطراری تامین می شود و در آینده باید برای تبدیل پیرازمیان به سایت موزه اقدام کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین گفت: برغم محدودیت های مالی در وضعیت فعلی نیز نگهداری از این منطقه باستانی با تمام توان انجام می شود.
محوطه باستانی شهریری مشگین شهر با وسعتی حدود یکصد هکتار بزرگترین محوطه باستانی شمال غرب کشور است و از سه قسمت معبد ، قوشاتپه و قله تشکیل شده است.
انجام سه فصل کاوش های باستان شناسی قدمت این محوطه را به ۶ هزار سال قبل از میلاد مسیح مربوط می کند.
این محوطه در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی مشگین شهر و در بالادست روستای پیرازمیان واقع شده است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مشگین شهر


شهر یری