اخبار گردشگری

بلاتکلیفی ۲ اداره کل خراسان شمالی در زمینه مرمت بقاع متبرکه

به گزارش ایرنا، چندی پیش با تصویب قانونی، بقاع متبرکه و امامزادگانی که دارای بافت قدیمی و باستانی بودند به دلیل بیان میزان قدمت اثر و فرهنگ و رسوم و همچنین معماری کهن، جزو آثار فرهنگی و باستانی کشور شناخته شده و به عنوان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیدند.
به طور کلی حفظ، نگهداری و تولیت، مرمت و بازسازی بقاع متبرکه از وظایف اداره اوقاف و امور خیریه است اما با قانون جدید هرگونه تعمیر، مرمت و بازسازی بقاع متبرکه تاریخی به لحاظ حفظ بافت قدیمی و عدم خدشه بر میراث فرهنگی، باید با اجازه و صلاحدید اداره میراث فرهنگی صورت گیرد.
استان خراسان شمالی به سبب قدمت فرهنگی و تاریخی بسیار آن خوشبختانه مهد تعداد زیادی از بقاع و امامزادگان است که تعدادی از آنها نیز بافتی تاریخی و قدیمی داشته، جزو میراث فرهنگی محسوب می شوند.
در خراسان شمالی ۱۶۵ بقاع متبرکه وجود دارد که بنا بر اعلام اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از این تعداد ۳۴ بقعه زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در این باره گفت: طی سال جاری ۱۶ بقعه متبرکه در استان با اعتباری به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال توسط این نهاد مرمت شد.
علی اکبر وحدتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: از مجموع بقاع متبرکه استان مراقبت و نظارت از ۳۴ بقعه تاریخی بر عهده این اداره کل است اما متولی قانونی حفظ و نگه داری بقاع اداره کل اوقاف و امور خیریه در استان است.
وی ادامه داد: زمانی که یکی از بقاع در فهرست میراث آثار ملی کشور ثبت می شود، اداره کل اوقاف و امور خیریه آنها را از لیست خودش خارج می کند و عنوان می کند که ادامه کار را باید این اداره کل برای مرمت انجام دهد.
وی با بیان اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زمانی که بقعه ای در حال مرمت است، در آن محل حضور پیدا نمی کند گفت: قرار نیست وقتی مکانی ثبت تاریخی شد، متولی آن بخش، خودش را از ادامه فعالیت در این مکان کنار بکشد، هر بخشی یک متولی دارد، متولی بقاع متبرکه هم اداره کل اوقاف و امور خیریه در استان است، خواه آن بقعه ثبت تاریخی شده باشد و خواه نباشد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا اداره کل میراث مرمت آنها را انجام می دهد گفت: با توجه به اینکه این اداره وظیفه مراقبت و نظارت این اماکن تاریخی را بر عهده دارد در صورتیکه به هر یک از موضوعاتی که در سازمان ملی کشور به ثبت برسند به هر دلیلی متولی رسیدگی نکند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وارد می شود و اقدامات لازم را انجام می دهد.
وحدتی عنوان کرد: باید بناهای سنتی با بافت تاریخی دوران گذشته را حفظ کنیم، متاسفانه در برخی از مکان ها دیده می شود که به علت عدم آشنایی و آگاهی به طریقه رفتار با بنای تاریخی آن اثر به طورکلی بافت سنتی خود را از دست داده است.
وی گفت: برای مثال در امامزاده کوران، که از بزرگترین امامزادگان استان و مربوط به دوران تیموری است، تاکنون چهار میلیارد ریال هزینه شده اما متاسفانه به علت استفاده از سنگ برای نمای این بقعه، بر هزاره بنا آسیب وارد شده است.
رئیس اداره بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امورخیریه خراسان شمالی نیز گفت: از ۱۶۵ بقعه متبرکه در استان ۳۴ بقعه در فهرست آثار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.
سید رضا غیاثیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره مرمت برخی از بقاع متبرکه توسط اداره کل میراث فرهنگی بیان کرد: بقاع متبرکه میراثی به علت ثبت به عنوان میراث فرهنگی و تخصیص اعتبار و داشتن کارشناس مرتبط، با هماهنگی اداره های اوقاف و امور خیریه در شهرستان ها نسبت به عمران و آبادانی بقاع متبرکه اقدام می نمایند.
وی ادامه داد: اداره کردن بقاع متبرکه و اماکن مذهبی میراثی و مالکیت آن برابر قانون به عهده اداره های اوقاف و امور خیریه در شهرستان ها است.
غیاثیان گفت: ضمن اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه، در زمان اجرای فعالیت های عمرانی در بقاع متبرکه با اداره کل میراث فرهنگی در استان هماهنگی های لازم را در زمینه های مختلف مانند خرید مصالح انجام می دهد.
غیاثیان گفت: حتی درآمدهایی که از محل صندوق و یا ضریح امامزادگان جمع آوری می شود هم در زمینه های عمران مانند تربت خانه، سرویس بهداشتی و شبستان همه امامزاده ها هزینه می شود.
وی افزود: در سال جاری برای بقاع متبرکه ای که زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حال تعمیر و مرمت هستند نیز اداره کل اوقاف و امور خیریه اعتباری را در نظر گرفته است.
غیاثیان گفت: از ابتدای سال تاکنون بازسازی، مرمت و نگه داری بقاع متبرکه با زیربنای ۶ هزار و ۳۷۲ متر مربع با هزینه هشت میلیارد و ۶۷۷ میلیون ریال در ۳۰ بقعه متبرکه انجام شده است.
وی بیان کرد: این اعتبارات از محل اعتبارات دولتی، درآمدهای بقاع متبرکه و بخشی توسط کمک های مردمی تامین شده است.
سرپرست هیات امنای امامزاده سید حمزه بن موسی هم در این باره گفت: تاکنون مبلغ زیادی برای مرمت و بازسازی این بقعه متبرکه هزینه شده که بیشترین آن کمک های مردمی است.
حجت الاسلام محمد خانی افزود: ما توانستیم از محل سفر رهبری به استان از اداره کل اوقاف و امور خیریه حدود ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار برای این امامزاده اخذ و هزینه کنیم.
وی ادامه داد: علاوه براین مبلغ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال در این مکان مقدس هزینه کرده است.
حجت الاسلام خانی گفت: با وجود کمک های مردمی و مساعدت های این دو نهاد، اما هنوز این امامزاده سرویش بهداستی مناسب، وضوخانه و آشپزخانه ندارد که نیازمند توجه ویژه از سوی مسئولان مربوطه است.
وی با بیان اینکه در این زمینه با مسئولان مربوطه مکاتبه انجام شده اما متاسفانه تاکنون در این راستا اقدامی صورت نگرفته است اظهارکرد: با توجه به برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی در این امامزاده لازم است که تمهیدات لازم برای حل این مشکلات اندیشیده شود.
حجت الاسلام خانی گفت: نبود سرویس بهداشتی در این مکان باعث شده تا مسافران از سرویس های بهداشتی اهالی روستا استفاده کنند که این امر نارضایتی اهالی را به دنبال دارد.
وی بیان کرد: برای ساخت سرویس بهداشتی، وضوخانه و آشپزخانه در این مکان ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.
وی با بیان اینکه این امامزاده در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده است خاطرنشان کرد: امامزاده زاده سید حمزه بن موسی(ع) در روستای دهنه شیرین از توابع شهرستان اسفراین است که با این شهر ۶۵ کیلومتر فاصله دارد.
در خراسان شمالی ۱۶۵ بقاع متبرکه وجود دارد که از این تعداد ۳۴ بقعه زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، امامزاده احمد بن موسی درکوران، امامزاده سید حمزه بن موسی در دهنه شیرین، بقعه علی بن خواجه مهزیار،نظرگاه امام علی(ع) در گرمه، امامزاده شاهزاده نبی در غلامان و امامزاده حمید در راستقان از جمله این ۳۴ تا است.
بیش از یکهزار و ۳۰۰ اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که ۵۸۳ اثر آن به ثبت رسیده است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ ۶۰۴۲ انتشار: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


اوقاف


خراسان شمالی