اخبار گردشگری

مالیات بر گردشگری؛ آری یا نه ؟

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، مالیات و نظام مالیاتی یکی از مولفه های اصلی توسعه در کشورها به شمار می رود. در واقع مالیات به عنوان یکی از ابزارهای هدایت غیرمستقیم دولت از طریق تاثیر بر فعالیت بنگاه های اقتصادی در سیاست گذاری های توسعه صنعتی نقش کلیدی را ایفا می کند. دولت ها با تدوین یک نظام مالیاتی کارآمد بر چگونگی دستیابی به اهداف توسعه اثر می گذارند.
به طور ویژه در حوزه گردشگری به رغم اینکه مباحث متعددی در باره اهمیت مالیات گردشگری و آثار آن بر رقابت و جذابیت یک مقصد گردشگری مطرح است اما همچنان تقاضای روز افزونی برای فراهم کردن اطلاعات صحیح و قابل اعتماد در این زمینه وجود دارد. از این رو، بهبود خط مشی های موجود در وضع مالیات و تعیین دغدغه و چالش های این حوزه در سطح دولت و صنعت از اصلی ترین چالش های مربوط به حوزه مالیات و گردشگری است.
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش سیاست ها و روندهای گردشگری از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، به راهکارهای بهبود سیاست های وضع مالیات در صنعت گردشگری پرداخته است.

** توسعه گردشگری؛ متضمن دریافت مالیات
به باور بسیاری از کارشناسان، توسعه صنعت گردشگری به واسطه تخصیص بودجه مورد نیاز به بازاریابی، ترویج گردشگری، فراهم سازی خدمات و تسهیلات مورد نیاز گردشگران، تامین امنیت و ایمنی بازدید کننده و همچنین نگهداری از منابع طبیعی و جاذبه های گردشگری میسر خواهد شد.
به گزارش مرکز پژوهش های مجلس، نظرات متفاوتی در رابطه با آثار مختلف مالیات های گردشگری بر رقابت پذیری و جذابیت مقاصد وجود دارد. در این میان، ترکیبی از مالیات های ثابت گردشگری و میزان اثرگذاری سیستم مالیاتی به عنوان یک کل بر بخش گردشگری، تعیین کننده آثار بلندمدت خواهد بود.
افزون بر کمک گردشگری به افزایش درآمدهای مالیاتی و حمایت از سرمایه گذاری های عمومی در گردشگری، اساس مالیات های ثابت گردشگری در هر کشور بسته به انواع مالیات های تعیین شده متفاوت است.
میزان مالیات های تعیین شده در کشورها بر اساس تامین بودجه برای حفاظت از محیط زیست، توسعه زیرساخت ها برای مدیریت بهتر آثار گردشگری در مناطق حساس و حصول اطمینان از سازگاری فعالیت های تجاری با برنامه های مدیریتی تفاوت خواهد بود.
دریافت مالیات در حوزه گردشگری، جبران هزینه رفت وآمد مسافران در نقاط ورودی، تامین امنیت و ایمنی مسافران در سفرهای مختلف، تشویق بازدیدکنندگان به هزینه در مقصد و اشتغالزایی، تخصیص بودجه برای فعالیت های بازاریابی و ترویج داخلی و بین المللی و تشویق به سرمایه گذاری در زیرساخت های گردشگری در پی خواهد داشت.
به این ترتیب، سیاست از نظارت، ارزیابی و تحلیل های بهتری از آثار مالیات ها و مشوق موجود بهره مند خواهد شد و با کمک آنها می تواند مطمئن باشد که سیاستگذاران ابزارهای لازم برای سیاستگذاری صحیح در اختیار داشته تا از این طریق بتوانند از رشد بلندمدت پایدار صنعت گردشگری حمایت کنند.
آنگونه که از تجریبات دیگر کشورها برمی آید، مالیات گردشگری در تمام کشورها همچنان مساله مهمی به شمار می رود زیرا این صنعت معتقد است که مالیات آثار مهمی بر مشاغل، رشد و رقابت پذیری گردشگری دارد. اگرچه شواهدی مبنی بر وجود رویکردی تعاونی یا مشارکتی برای مالیات گردشگری وجود دارد که در نتیجه منجر به نتایج رضایتبخش خواهد بود.

** انواع مالیات های غیرمستقیم در گردشگری
در صنعت گردشگری جهان، مالیات های غیرمستقیم، هزینه و عوارض بر فعالیت های صنعت گردشگری اعمال می شود. این مالیات ها قابل تقسیم به ۶ مقوله هستند؛ نخست مالیات، هزینه ها و عوارض مربوط به ورود و خروج از کشورها که به طور معمول شامل افراد می شود. ویزا نمونه ای از این موارد به شمار می رود. این گونه مالیات ها اغلب برای پوشش هزینه های اجرایی مربوط به گمرک، مهاجرت، رفت و آمد مسافران و صدور ویزاهای کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرند.
بخش دیگر مربوط به مالیات ها، هزینه و عوارض مربوط به سفرهای هوایی است. این نوع از مالیات، نمایانگر رشد و مقرون به صرفه بودن سفرهای هوایی بین المللی در ۲۰ سال گذشته به ویژه با شروع قرن جدید است. این رشد منجر به افزایش هزینه های مربوط به تامین زیرساخت های لازم، امنیت و خدمات به مسافران و نگرانی های روزافزون در باره آثار این رشد بر محیط زیست شده است.
سومین مقوله، مالیات های مربوط به هتل ها و مراکز اقامتی است. این بخش در رابطه با آن دسته از مالیات هایی است که مختص به هتل ها و دیگر مراکز اقامتی است، مانند مالیات بر اتاق، بازدیدکنندگان با اقامت شبانه و مالیات بر نرخ اشغال است. اما شامل مالیات بر ارزش افزوده مرتبط با اقامت در هتل ها نمی شود، بلکه این مورد در ادامه و تحت بخش کاهش نرخ مالیات بر مصرف فعالیت های گردشگری آورده شده است.
چهارمین مالیات ها شامل کاهش نرخ مالیات بر مصرف می شود. مالیات بر افرزش افزوده و مالیات کالاها و خدمات در ۳۳ کشور از ۳۴ کشور عضو سازمان همکاری های اقتصادی شکل اصلی مالیات مصرف به شمار می روند که درآمدهای حاصل از مالیات بر مصرف را تشکیل می دهند.
دریافت مالیات با اهداف زیست محیطی دیگر نوع مالیات غیرمستقیم است. شرکت ها و افرادی که به دنبال یافتن راه حل هایی برای پاسخ به هزینه های آلودگی هستند، از مالیات های محیطی، سبز و محیط زیست استفاده می کنند. انجام فعالیت های تحقیقاتی و توسعه ای در زمینه تکنولوژی و معرفی محصولات مصرفی سازگار با محیط که اهمیت بیشتری برای گردشگری دارند، سرمایه گذاری تجاری در این بخش را جذاب تر می سازد.
مشوق های مالیاتی ششمین نوع از مالیات های غیرمستقیم گردشگری به شمار می روند. به این معنا که؛ هرگونه قانون یا مقرراتی که موجب بخشش های مالیاتی (فشار مالیاتی کمتر) به بخش خاصی از فعالیت شوند.
از منظر سیاستگذاریِ گردشگری، تاثیر مالیات گردشگری بر جذابیت رقابت پذیری، پایداری گردشگری و سازوکارهای غیرمالیاتی جایگزین برای تامین بودجه ای حوزه، چالش کلیدی سیاستگذاران این حوزه است.
با وجود این، دولت ها باید ضمن کسب آگاهی از این مسائل تصمیمات خود را به گونه ای اتخاذ کنند که برابری شفافیت و کارایی مالیات های گردشگری را به حداکثر برسانند. با این حال، به رغم توجه روزافزونِ دولت و صنعت، همچنان چالش هایی در جمع آوری اطلاعات مقایسه ای و آثار بالقوه مالیات و عوارض بر اقتصاد گردشگری وجود دارد.

پژوهشم** ۹۲۸۳**۱۶۰۱**تنظیم: فرشته ذبیحیان** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهشی های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


مالیات


توسعه