اخبار گردشگری

بقایای معماری تاریخی در بازار اراک کشف شد

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی، سید محمد حسینی افزود: با انجام عملیات ساخت کانال تاسیسات در سرای وکیل (مسگرها) بازار اراک، بقایای ۲ ستون و یک طاق آجری کشف شده است.
وی اظهار کرد: ارتفاع این ۲ ستون حداکثر ۲متر است و عرض یکی از ستون ها ۸۶ سانتی متر و عرض دیگری ۵۴ سانتی متر است که به فاصله ۹۰ سانتیمتر از یکدیگر ساخته شده اند و طاق آجری کشف شده نیز در زیر ورودی فعلی سرای مسگر ها قرار دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته در خصوص ویژگی های مصالح، عناصر معماری به ویژه ابعاد و اندازه آجرها، به نظر می رسد قدمت سازه های کشف شده به قبل از زمان ساخت بازار اراک باز می گردد.
حسینی افزود: با توجه به اهمیت این کشف، اظهار نظر دقیق تر پس از بررسی های کارشناسی و تحقیقات بیشتر امکان پذیر است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: تعداد قابل توجهی کاشی و قطعات سفال های ساده و لعابدار در این قسمت کشف شده که برای بررسی در خصوص قدمت و گونه شناسی در اختیار کارشناسان قرار گرفت.
حسینی افزود: در سال جاری بازار اراک از پنج جبهه توسط اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی مورد مرمت قرار گرفت که سرای مسگرها یکی از جبهه های ثابت مرمت بوده است.
بنای کنونی مجموعه تاریخی بازار اراک مشتمل بر یک راسته اصلی شمالی جنوبی به طول ۸۸۰ متر و یک راسته شرقی غربی به طول ۶۰۰ متر است که محل تقاطع آن، چهارسوق زیبایی را در وسط مجموعه ایجاد کرده است.
راسته شمالی جنوبی بازار به صورت مستقیم از دروازه قبله در جنوب تا دروازه راهزان در شمال امتداد می یابد.
عرض بازار از ابتدا تا انتها پنج متر است و راسته شمالی و جنوبی به هشت قسمت ۱۰۰ متری، هر قسمت دارای ۵۰ باب مغازه، تقسیم می شود که به هر کدام آن ها گذر می گویند.
در دوره اخیر ۲ گذر قسمت شمالی این راسته تخریب شده و گذر جنوبی یا یک صد متر از جنوب راسته اصلی، به صورت ۲ طبقه ساخته شده که ارتفاع آن به هشت متر می رسد.
علاوه بر ۲ راسته اصلی در مجموعه بازار اراک حدود ۲۰ سرا و تیمچه در آن وجود دارد که فعالیت های مختلفی در آن ها در جریان است، ۱۸ واحد از این بناها در قسمت جنوبی بازار قرار گرفته که از مهمترین آن سرای نوذری، سرای کتاب فروش ها و سرای کاشانی است.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۶۹۹۱/۳۰۷۵/خبرنگار: معصومه ابراهیمی *** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بازار تاریخی اراک


استان مرکزی