اخبار گردشگری

نشانه های جدیدی از سنگ تراشان در معبد آناهیتا شناسایی شد

بابک طاهریان روز پنجشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بدون شک یکی از مهم ترین بناهای سنگی ایران، محوطه تاریخی موسوم به معبد آناهیتای کنگاور است که در نقاط مختلف آن هم بر روی سنگ های لاشه و هم بر روی سنگ های تراش دار با فراوانی محسوس امضاهای سنگ تراشان با تنوع بسیار بالایی دیده می شوند.
وی بیان کرد: این نشانه ها و علائم حجاری معبد آناهیتا به طور گسترده ای توسط سیف الله کامبخش فرد (اولین باستان شناسی که در معبد آناهیتا کار کرد) به عنوان حفار محوطه و سپس احمد کبیری مورد شناسایی قرار گرفته اند.
به گفته مدیر پایگاه پژوهشی معبد آناهیتا کنگاور، از سال ۱۳۷۳ تاکنون هیچ گونه پژوهشی در محوطه تاریخی معبد آناهیتا برای شناسایی این گونه نشانه ها صورت نگرفته است.
وی ادامه می دهد: طی بررسی ها و پژوهش هایی که محمد اقبال چهری و سعید بروشان باستان شناسان پایگاه معبد آناهیتا بر روی این علائم سنگ تراشان انجام دادند، ۶ گونه جدید از این دسته امضاهای سنگ تراش را مورد شناسایی قرار داده اند که قبلاً از دید محققان دور مانده بود.
طاهریان تصریح کرد: یکی از این نمونه امضاهای جدید بر روی سنگی تراش خورده در معدن ‘چلمران’ و مابقی بر روی سنگ های لاشه در محل بنای معبد آناهیتا شناسایی شده است.
وی خاطرنشان کرد: تمامی ۶ گونه جدید امضای سنگ تراش ترکیبی از نقوش هندسی نظیر بیضی، مربع، دایره یا نیم دایره با نقطه و خطوط متقاطع می باشند که عکس و طرح آنها در زیر ارائه شده است.
برخی از مورخان این بنا را معبدی برای الهه آناهیتا دانسته اند و آناهیتا به معنای پاک و دور از آلودگی در اعتقاد ایرانیان باستان الهه آب، فرشته نگهبان چشمه ها و باران و همچنین نماد باروی، عشق و دوستی بوده است.
سیف الله کامبخش فرد از کاوشگران عرصه بناهای تاریخی، آن را به سه دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی نسبت می دهد در حالی که مسعود آذرنوش از دیگر کاوشگران بناهای تاریخی، آناهیتا را کاخ ناتمامی از خسرو پرویز در اواخر دوره ساسانی می داند.
این بنا بر روی تپه ای با ارتفاع ۳۲ متر و در ابعاد ۲۰۹ متر در ۲۲۴ متر ساخته شده است.
ارتفاع ستون های این بنا نسبت به قطر آنها سه به یک است و این باعث شده در میان تمام معابد دنیا بی نظیر و منحصر به فرد باشد که این معبد دومین بنای سنگی ایران پس از تخت جمشید است.
نقشه این بنا چهار ضلعی و هر ضلع آن به شکل صفه ای است که با لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده است.
در قسمت جنوبی بنای معبد آناهیتا، پلکان ۲ طرفه ای به درازای ۱۵۴ متر وجود دارد که هر ۲ تا پنج پله، در یک بلوک سنگی ایجاد شده است.
هم اکنون تعداد سنگ پله ها در پلکان شرقی ۲۶ پله و در پلکان غربی ۲۱ پله است.
در بخش شمال شرقی بنا نیز ۲ ردیف موازی سنگ های تراشیده به کار رفته که نشان از ورودی به عرض ۲ متر در این بخش از بناست.
در مرکز بنا، صفه ای با جهت شرقی – غربی ساخته شده که ۹۳ متر درازا و ۳۰/۹ متر پهنا و بین سه تا پنج متر ارتفاع دارد.
شهرستان کنگاور با جمعیتی افزون بر ۷۶ هزار نفر در ۹۴ کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده و دروازه ورودی این استان غربی است.
۸۰۶۶/۷۴۴۷ خبرنگار: مجید رحمتی ** انتشار دهنده: علی مولوی

انتهای پیام /*


اجتماعی


نشانه


سنگ تراش


معبد آناهیتا