اخبار گردشگری

نمی توانیم رشد گل سنگ های تخت جمشید را متوقف کنیم

قادر به متوقف کردن رشد گل سنگ های تخت جمشید نیستیم و برای پاک سازی کامل گل سنگ ها نیاز به مطالعات بیشتر داریم.

“مسعود رضایی”

مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: بیش از ۸ درصد سطح کل زمین را گل سنگ ها پوشانده اند، در تمام آثار تاریخی روباز نیز مانند ایتالیا و کنیا گل سنگ ها رشد می کنند. گل سنگ های تخت جمشید نیز از ۲ هزار سال پیش رشد کرده اند. 

رضایی منفرد در خصوص رشد گل سنگ ها در تخت جمشید نیز گفت: شرایط تخت جمشید در حال حفاظت است و بیش از ۱۲۰ گونه گل سنگ شناسایی شده است، اما قادر به متوقف کردن رشد گل سنگ های این منطقه نیستیم.

وی ادامه داد: ۱۷ سال است که در تخت جمشید در حال مانیتور و کنترل رشد گل سنگ ها هستیم و هر روز میزان رشد آنها را رصد می کنیم. 

وی با بیان اینکه برخی عوامل مانند رطوبت، هوا، ریزگردها، توریست ها موجب افزایش رشد گل سنگ ها می شوند، تصریح کرد: ما نمی توانیم شرایط محیطی را کنترل کنیم، اما در حال حاضر در حال انجام مطالعات برای کنترل گل سنگ ها هستیم. 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان اینکه برخی گل سنگ ها را از منطقه کاخ هدیش با استفاده از لیزر و به صورت فیزیکی یا شیمیایی از بین برده ایم، افزود: اما برخی از گل سنگ ها قابل پاک کردن نیستند و قادر به پاک سازی آن ها نیستیم.

رضایی منفرد با اشاره به اقدامات تیم ایتالیایی که قرار بود گل سنگ های تخت جمشید را پاکسازی کنند، اظهار داشت: این تیم نیز بخشی از گل سنگ ها را پاکسازی کرده اند، اما برای تغییرات اساسی باید از هر کدام از گل سنگ ها نمونه برداری انجام شود. 

وی افزود: برای پاکسازی کامل گل سنگ ها باید مطالعات زیادی انجام دهیم و نمی توانیم زمان مشخصی را برای این کار تعیین کنیم. 

وی با اشاره به دو پروژه مهم برای پاکسازی گل سنگ ها تصریح کرد: براساس تفاهم نامه بین میراث فرهنگی اسپانیا و سازمان پژوهش علمی صنعتی ایران، قرار است فروردین ماه یک تیم تحقیقاتی کار بررسی گل سنگ ها را انجام دهند، به علاوه مرمت کاران بدون مرز ایتالیا نیز در اواخر فروردین ماه کار مطالعاتی خود را بر روی گل سنگ های تخت جمشید شروع خواهند کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
خبرگزاری فارس » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.