اخبار گردشگری

بخشی از خانه تاریخی رئیسی در دزفول ریزش کرد

رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری دزفول روز چهارشنبه به ایرنا گفت:این خانه تاریخی موسوم به خانه رئیسی از جمله خانه های تاریخی شهرستان دزفول است که در بافت قدیم شهر واقع شده و خالی از سکنه بوده که هنوز در فهرست آثار ملی قرار نگرفته است.
حجت اله آریایی با بیان اینکه این خانه تاریخی در شرف ثبت ملی است گفت:تخریب و ریزش دیواره این خانه تاریخی از ۲ سال پیش آغاز شده و در بازدیدی که از این خانه تاریخی صورت گرفت تذکر لازم به مالک آن داده شده بود .
وی افزود:مالک تقاضای تخریب کامل این خانه را کرده بود که به علت تاریخی بودن اجازه تخریب داده شد و مجوز مرمت آن از سوی میراث فرهنگی صادر شده بود اما مالک این خانه تاریخی اقدام به مرمت آن نکرده و خانه را خالی از سکنه رها کرده بود.
وی با بیان اینکه این خانه تاریخی دچار آسیب های سازه ای شدید شده است گفت: بخش هایی از دیواره این خانه تاریخی فروریخته و مشکلات جانی و مالی همسایه ها را تهدید می کند که امیدواریم با حمایت و همکاری اداره کل میراث فرهنگی این خانه مرمت شود.
آریایی اضافه کرد:تا زمانی که خانه تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت نشده باشد میراث فرهنگی اجازه مرمت آنرا ندارد ولی با توجه اینکه ریزش و تخریب این خانه ممکن است خطر جانی به دنبال داشته باشد امیدواریم نسبت به مرمت این خانه اقدام شود.
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان و نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این ضمن هشدار نسبت به نابودی بافت کهن و تاریخی دزفول گفت: تخصیص اعتبار ویژه برای ساماندهی ۲۷۰ هکتار بافت قدیم دزفول ضروری است.
عباس پاپی زاده افزود:از آنجا که در بودجه سال آینده اعتبار قابل توجهی به مرمت و ساماندهی بافت های قدیمی کشور اختصاص یافته لذا از استاندار خوزستان انتظار می رود سهم قابل توجهی از محل این اعتبارات به حفظ بافت تاریخی دزفول اختصاص دهد.
۱۵۴ اثر ثبتی و بیش از ۲۰۰ اثر در شرف ثبت در دزفول وجود دارد.
۷۲۷۸/۶۰۶۸
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


تخریب خانه تاریخی


دزفول