اخبار گردشگری

نمایش ۷۰ اثر در نخستین نمایشگاه تخصصی معرق چوب در ارومیه

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سه ماه پیش فراخوان این آثار منتشر شد که طی آن ۱۴ هنرمند برای ارائه اثر به این نمایشگاه انتخاب شدند.
افسانه رنجبر افزود: ‘معرق زمینه چوب’، ‘معرق زمینه رنگ’، ‘منبت و معرق زمینه چوب’، ‘معرق – منبت’ ، ‘مشبک حجمی’، ‘ظریف نگار’ و’ تفکیک رنگ’ از جمله تکنیک های به کار رفته در خلق این آثار به شمار می رود.
وی اضافه کرد: آیه های قرآنی، اشعار، چهره شخصیت های منطقه آذربایجان چون شهریار و عاشیق ها، حیوانات و منظره های حیوانات موضوع عمده این آثار است.
وی ادامه داد: میزهای مختلف، آینه، قاب عکس، جعبه دستمال کاغذی و منظره های مختلف از جمله آثار این نمایشگاه بوده که به هنر معرق آراسته شده است.
رنجبر با اشاره به اینکه برخی از هنرمندان نیز به علت حاضر نبودن اثر جدید خود در این نمایشگاه شرکت نکردند، اضافه کرد: آثار معرق روی چوب و چرم بیشتر از انواع دیگر معرق ها در آذربایجان غربی خلق می شود.
وی اعلام کرد: حسین افشاری، اسماعیل قنبری، محمد تقی خطیری، امیر معظم، کامبیز اردهالی، رامین عباس نژاد، سولماز عسگری، مهری یوسفی، سمانه اختری، میر احمد مجرد، حسن خزایی، بهنام حسین پور، امید حلاج و یاشار جوان بخت هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا معرق، هنر گردهم آوردن تکه های کوچک چوب با داشتن طرح از پیش تعیین شده به منظور ایجاد نقش و نقار است و در این آثار طرح با استفاده از رنگ های طبیعی چوب، شکل و جلوه زیباتری به خود می گیرد.
علاوه بر معرق چوب انواع دیگری مانند معرق کاشی، معرق سرامیک، معرق سنگ و معرق چرم نیز وجود دارد که همه آنها از لحاظ کلی شبیه به هم اما دارای تفاوت های بی شمار و زیبایی های خاص خود است.
نمایشگاه تخصصی معرق چوب از ۲۴ تا ۳۰ بهمن از ساعت ۱۶ تا ۲۱ به آدرس ارومیه، خیابان مولوی، خیابان امین خیابان ارمغان، خیابان ارغوان نگارخانه میلان برای بازدید علاقه مندان دایر است.
۷۱۲۹/۳۰۷۲
**خبر: توحید محمودپور ** انتشار: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


نمایشگاه معرق چوب


هنرهای سنتی


آذربایجان غربی