اخبار گردشگری

موافقت اصولی با راه اندازی ۱۵ اقامتگاه بوم گردی در دلیجان و محلات

سید محمد حسینی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: از این تعداد خانه های بوم گردی در ۲ شهرستان تاکنون هشت واحد در حال اجرای طرح یا ساخت هستند.
وی اظهارکرد: تاکنون چهار اقامتگاه در نخجیر نراق دلیجان، شازند، زرندیه و اراک راه اندازی شده است و ۷۰ اقامتگاه نیز در حال ساخت هستند.
حسینی ادامه داد: نخستین اقامتگاه بوم گردی استان مرکزی در شهر تاریخی نراق راه اندازی شد که برای راه اندازی آن سه میلیارد ریال توسط سرمایه گذار بخش خصوصی، هزینه شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: برای راه اندازی خانه های بوم گردی و حمایت از سرمایه گذاران، بسته های تشویقی دولت با پرداخت تسهیلات تا یک میلیارد ریال و با نرخ چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله پیش بینی شده است.
حسینی بیان کرد: اقامتگاه های بوم گردی هیچ گونه اثر مخربی بر بافت تاریخی و منطقه ای ندارد و سبب پویایی اقتصادی و توسعه گردشگری روستایی، مرمت و احیای بافت های قدیمی می شوند.
وی ادامه داد: اقامتگاه های بوم گردی به دلیل استقرار در بافت فرهنگی روستایی و یا بافت های تاریخی، توان جذب مطلوب گردشگران خارجی را هم دارند.
وی در ارتباط با اقامتگاه های بوم گردی در محلات و دلیجان افزود: با توجه به ظرفیت های گردشگری سلامت، تاریخی و طبیعی در محلات و موقعیت جغرافیایی دلیجان که در شاهراه مواصلاتی استان اصفهان و تهران، همچنین در مسیر استان قم قرار دارد، این ۲ شهرستان به عنوان نگین سبزی در صنعت گردشگری استان مرکزی محسوب می شوند.
حسینی ادامه داد: شهرستان محلات و دلیجان به دلیل وجود چشمه های آب گرم طبیعی، طبیعت زیبا و همچنین وجود بافت تاریخی شهر نراق در منطقه به علاوه غار نخجیر، سبب توجه ویژه به این دو شهرستان شده و فعالان بخش گردشگری اقبال بیشتری برای سرمایه گذاری در این شهرستان ها دارند.
کاروانسرا و پل دو دهک، مجموعه بازار نراق، امامزاده سلیمان، امامزاده یحیی، امامزاده بی بی زبیده خاتون، غار نخجیر، قلعه و غار کهک، بادگیرها و آب انبارها و منازل تاریخی نراق از جمله جاذبه های گردشگری شهرستان دلیجان به شمار می روند.
شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی با ۵۰ هزارنفر جمعیت درمرکز کشور و در مسیر راه ارتباطی استان های جنوبی و غربی به تهران و شمال کشور قراردارد.
شهرستان محلات با ۵۵ هزار نفر جمعت دارای جاذبه های طبیعی بکر همچون چشمه های آبگرم، سرچشمه و باغات گل پر بازدیدکننده ترین مناطق استان به شمار می رود.
مهمترین آثار تاریخی محلات، سنگ نگاره ها ، ‎آتشکده آتشکوه ، خوره ، قلعه آقا خان ویخچال نیم ور، امامزادگان اسماعیل،‌ عبدالله، محمد، فضل و یحیی، امامزاده موسی، مسجد جامع محلات و نیم ور است.
۷۲۷۷/۳۰۷۵/ خبرنگار: افسانه آروند *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


اقامتگاه بوم گردی


محلات و دلیجان