اخبار گردشگری

کلیسای جامع کازانسکی سنت پترزبورگ

کلیسای جامع کازانسکی سنت پترزبورگ یکی از سازه‌های مذهبی و باستانی کشور روسیه و شهر سنت پترزبورگ است که به دلیل اتفاقات تاریخی رخ داده برای آن، اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. این کلیسا در قلب شهر سنت پترزبورگ و در کنار میدان کازان واقع شده است و علاوه بر فضای مذهبی، فضای آرام‌بخش و تفریحی جالبی ایجاد کرده است.

کلیسای جامع کازانسکی سنت پترزبورگ

کلیسای جامع کازانسکی در طول حیات خود تغییرات بسیاری به خود دیده است و بعضاً تغییر کاربری نیز به خود دیده است. باوجوداینکه این کلیسا در ابتدا به عنوان نماد بانوی ما (Our Lady) ساخته شد، در طول انقلاب روسیه به طرز وحشتناکی نابود شد و به یک موزه تغییر کاربری داد؛ و چند سال بعد در سال ۱۹۹۱ مجدداً به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار گرفت.
 
کلیسای جامع کازانسکی توسط آندره ورونینیان در سال ۱۸۰۱ طراحی شد و عملیات ساخت آن قبل از جنگ‌های میهنی و در سال ۱۸۱۲ به پایان رسید. این کلیسا تا زمانی که کلیسای ارتدکس سنت ایزاک در سال ۱۸۵۸ ساخته شد، بزرگ‌ترین معبد ارتدکس در سن‌پترزبورگ بود. از آن زمان، کلیسای جامع کازانسکی به معبد دادگاه تبدیل شد، جایی که مهم‌ترین رخدادهای خانواده سلطنتی بود.

کلیسای جامع کازانسکی سنت پترزبورگ

کلیسای جامع کازانسکی ۵/۷۲ متر طول، ۷/۵۶ متر عرض و ۶/۱ متر ارتفاع دارد. در این معبد سه ورودی در نظر گرفته شده است که با تاج و اتاق‌های شیروانی تزئین شده‌اند. یک صلیب خاردار نیز در بالای گنبد این کلیسا نصب شده است و جلوه خاصی به معماری آن بخشیده است.
 
درون کلیسای جامع کازانسکی با استفاده از گرانیت‌های صورتی فنلاندی تزئین شده است و کف آن با استفاده از سنگ‌های مرمر صورتی و خاکستری پوشش داده شده است. درون معبد ۵۶ ستون استفاده شده است که برای نگهداری ساختمان استفاده شده‌اند و با استفاده از سنگ‌های گرانیت تزئین شده‌اند

کلیسای جامع کازانسکی سنت پترزبورگ

در مقابل کلیسای جامع کازانسکی، بنای یادبود فرمانده کل ارتش روسیه در جنگ میهن پرستان ۱۸۱۲ قرار دارد. دوک میخیل ایلیارونیوویچ کوتوزوف برای نجات روسیه قبل از سفر به میدان جنگ در حرکت نمادین برای دعا وارد این کلیسا شد و پس از پیروزی به نمادی جالب تبدیل شد. البته این نماد در کلیسا تأثیر بزرگی داشته است و زمانی که به عنوان موزه انتخاب شد، بسیاری از غنائم جنگی در آن نگهداری می‌شد و هنوز هم گردشگران می‌توانند آنها را ببینند.
 
کلیسای جامع کازانسکی سنت پترزبورگ

اگر قصد بازدید از کلیسای جامع کازانسکی را دارید، می‌توانید در شهر سنت پترزبورگ خود را به میدان کازان برسانید. این معبد در روزهای عادی در وقت دعا و مراسم مذهبی استفاده می‌شود و در روزهای تعطیل فقط از ۷ تا ۱۰ صبح باز است.

منبع: petersburg4u.com