اخبار گردشگری

اثر نفیس ملیله ضریح امام حسین (ع) در اردبیل تولید شد

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از میراث فرهنگی اردبیل ، علیرضا دباغ عبداللهی گفت: این اثر ملیله توسط محمد اصغر نژاد پیشکسوت ملیله کار اردبیلی تولید شده است.
او با بیان اینکه در این اثر نفیس از تکنیک های مختلف ملیله نقره با ظریف کاری ویژه استفاده شده ، افزود: به لحاظ اندازه و حجم کار، این اثر نفیس و غیر قابل قیمت گذاری است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه نقره هدایت حرارتی بالایی دارد، در پی داغ شدن سریع افزایش حجم پیدا می کند و به همین دلیل بیشتر آثار ملیله نقره در ابعاد کوچک انجام می شود.
دباغ عبداللهی گفت: این وسعت کار بیانگر مهارت و عشق و علاقه بالای هنرمند اردبیلی است و این اثر در ماه های آینده به صورت غیرانتفاعی به موزه آستان قدس رضوی اهدا می شود.
او با بیان اینکه بعد از آماده سازی این اثر به مدت یک هفته در نگارخانه خطایی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت، ادامه داد: این اثر به مانند شناسنامه ملیله نقره استان اردبیل است.
او تشریح کرد: پیش از این آثار نفیس دیگری از جمله جای قرآن، گهواره حضرت رقیه (ع) و شمشیر حضرت علی (ع) از این هنرمند به موزه آستان قدس تقدیم شده است.
هنرمند ملیله کار استان نیز گفت: این اثر ماکت شش گوشه ضریح امام حسین (ع) است که به دلیل ارادت قلبی به پیشگاه این امام بزرگوار تولید آن را آغاز کردم.
محمد اصغر نژاد با اشاره به اینکه بیش از ۲۶ ماه برای تولید این اثر زمان صرف شده است، اضافه کرد: در این اثر تکنیک های مختلف ملیله نقره اجرا شده است.
وی با بیان اینکه تکمیل این اثر به صرف پنج ماه زمان نیاز دارد، ادامه داد: بعد از تکمیل این اثر به موزه آستان قدس رضوی تقدیم می شود.اردبیل از استان های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می کنند.
بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان اردبیل در تولید بیش از ۶۲ رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.
چرم و ملیله اردبیل ، معرق نمین ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال ، گلیم عنبران ، جاجیم بافی ، قالی بافی ، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


اردبیل


ضریح امام حسین