اخبار گردشگری

کلیسای سه گانه یا تثلیث مقدس تفلیس

کلیسای سه گانه مقدس یا تثلیث مقدس یکی از معروف‌ترین و عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور گرجستان و شهر تفلیس است که ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی دارد که آن را در بین سایر کلیساهای جهان معروف کرده است. این کلیسا که با عنوان کلیسای سامبا نیز شناخته می‌شود، قدمت چندانی ندارد اما مشخصاتی دارد که می‌تواند جالب توجه باشد.

کلیسای سه گانه یا تثلیث مقدس تفلیس

کلیسای سه گانه مقدس (The Holy Trinity Cathedral) به عنوان کلیسای اصلی ارتدکس در کشور گرجستان شناخته می‌شود و از لحاظ مذهبی اهمیت بسیاری دارد. این کلیسا بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ ساخته شده و سومین کلیسای مرتفع ارتدکس در جهان است. این وضعیت این کلیسا را به یک مکان مهم تبدیل کرده است.
 
ایده ساخت کلیسای سه گانه مقدس از چند رویداد مهم گرفته شده است که یکی از آنها مربوط به ۱۵۰۰ سال از خودکفایی کلیسای ارتدکس گرجستان است. در ضمن ۲۰۰۰ سال از تولید عیسی مسیح گذشته و رویداد سوم مربوط به انقلاب در کشور گرجستان بوده است. این سه رویداد مهم باعث شد که مقامات محلی تصمیم به ساخت یک کلیسای منحصربه فرد در دنیا بگیرند.

کلیسای سه گانه یا تثلیث مقدس تفلیس

در مورد طراحی و معماری کلیسای سه گانه مقدس در سال ۱۹۸۹ مقامات مذهبی و دولتی کشور گرجستان تصمیم به برگزاری یک مسابقه گرفتند و از طراحان خواستند که یک کلیسای عظیم طراحی کنند. اگرچه در دور اول این مسابقه از بین صد پروژه کسی انتخاب نشد، اما در نهایت طراحی مربوط به آرچیل میندیاشویلی مورد قبول واقع شد.
 
هر اندازه کلیسای سه گانه مقدس از لحاظ مذهبی و گردشگری اهمیت بسیاری دارد، معماری آن به صورتی است که آن را به یک سازه ویژه و معروف تبدیل کرده است. مساحت کلی این کلیسا نزدیک به ۵ هزار مترمربع است و حجم آن حدود ۱۳۷ مترمکعب ساخته شده است. داخل این کلیسا در ابعاد ۵۶ در ۴۴ متر ساخته شده و مساحت داخلی آن ۲۳۸۰ مترمربع است.

کلیسای سه گانه یا تثلیث مقدس تفلیس

ارتفاع کلیسای سه گانه مقدس از سطح زمین تا بالای صلیب آن ۵/۱۰۵ متر است و یکی از بلندترین کلیساهای جهان است. همچنین کلیسای زیرزمینی این کلیسا حدود ۳۵ مترمکعب را اشغال کرده است و ارتفاع آن به ۱۳ متر می‌رسد. برای ساخت این کلیسا از مواد طبیعی استفاده شده و قسمت‌های مختلف آن از مرمر ساخته شده است. محراب این کلیسا با موزاییک‌های ناب تزئین شده و سطح آن توسط گروهی به رهبری امیران گوگلدین نقاشی شده است.
 
کلیسای سه گانه مقدس یکی از زیباترین و بزرگترین اماکن مذهبی در دنیا به شمار می‌رود و دیدن آن خالی از لطف نیست. اگر قصد بازدید از آن را دارید باید خود را به شهر تفلیس برسانید. این کلیسا نزدیک به ۱۰ هزار نفر ظرفیت دارد.

منبع: www.reinisfischer.com