اخبار گردشگری

خسرو معصومی: با فیلم کار کثیف، بیکاری در جامعه را به تصویر کشیدم/ امیدوارم آقای روحانی با دیدن این فیلم عذاب وجدان بگیرد

به گزارش خبرآنلاین، جلسه پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «کار کثیف» با حضور خسرو معصومی (کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده)، حسین زندباف (تدوین‌گر)، پدرام شریفی، پیام احمدی‌نیا، مهران نائل، سام ولی‌پور و الهام نامی (بازیگران) و دیگر عوامل فنی، عصر امروز (شنبه ۲۱ بهمن) در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

 

در پاسخ به نخستین پرسش این نشست که درباره دیالوگ «… از زمانی که روحانی روی کار آمده فشارها کمتر شده …» در فیلم بود، خسرو معصومی گفت: «من در این دیالوگ دوران احمدی‌نژاد و روحانی را مقایسه کردم و قصدم متلک گفتن به دولت یازدهم و دوازدهم نبود. با تاکید می‌گویم که احمدی‌نژاد برای جمهوری اسلامی فاجعه بود. برای مثال شما خبرنگاران می‌توانید شهادت دهید که امروز چقدر فشارها روی روزنامه‌نگاران و مطبوعات به نسبت دوره احمدی‌نژاد کم‌تر شده است.»

 

او درباره موضوع و داستان فیلم هم گفت: «زمانی که فیلمنامه را می‌نوشتم و داستانش را تعریف می‌کردم، می‌گفتند بی‌خیال شو؛ داستان پسری که عرق می‌فروشد ممیزی می‌خورد. من گفتم اسم فیلم را «کار کثیف» می‌گذارم و می‌دانم می‌توان نمایش‌اش داد.»

 

در ادامه، حسین زندباف در مورد ریتم تدوین فیلم گفت: «ریتم در فیلمنامه شکل می‌گیرد و در تدوین فقط آنچه نوشته شده است، ارائه می‌شود. کارگردانی دو صفحه دیالوگ را با یک پلان می‌گیرد، یکی دیگر را با چند پلان. این کات شدن‌ها می‌تواند ریتم دیگری به کار بدهد.»

 

پدرام شریفی، بازیگر «کار کثیف» هم در رَد اظهارنظری که شخصیت او در این فیلم را شبیه نقش‌های قبلی‌اش دانست، گفت: «شبیه فیلم «بادیگارد» که نیستم. من قطعا شبیه آن فیلم نیستم. آنجا بادیگارد بودم و اینجا عرق می‌فروشم و کلا نقش‌هایم فرق دارد!»

 

در پاسخ به پرسشی درباره حادثه پایان‌ فیلم، معصومی گفت: «من دوست دارم  روحانی با این فیلم عذاب وجدان بگیرد! نمی‌خواهم در مورد موضوعات حاشیه‌ای حرف بزنم ولی باید بدانیم بیکاری، ساده نیست و من می‌خواستم با این فیلم و این پایان در مورد این فاجعه اجتماعی حرف بزنم.»

 

او در همین رابطه افزود: « من باید خیلی ابله باشم که بگویم این حادثه نتیجه کار مرد خانواده بوده است. من می‌گویم همه چیز به دلیل شرایط جامعه است. ما در جامعه‌ای اخلاق‌مدار زندگی می‌کنیم و باید بدانیم همسایه بغل ما گرسنه است. عده‌ای در جامعه می‌دزدند و عده دیگری سختی می‌کشند. من می‌خواستم تاثیر این مشکل بر زندگی ها را نشان دهم.»