اخبار گردشگری

مرمت بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی منطبق بر پرونده ثبت جهانی است

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی این اداره کل ، کریم حاجی زاده افزود: میراث فرهنگی استان تمام اقدامات مرمت و بهسازی پیرامون بنا را بر اساس معاهدات بین المللی انجام می‌دهد.
او با اشاره به اینکه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی تنها اثر ثبت جهانی این استان محسوب می‌شود، گفت: رعایت این معاهدات تعهد میراث فرهنگی و تعهد جمهوری اسلامی در مقابل سازمان یونسکو است.
وی با تاکید به اینکه یونسکو بر اساس برخی شاخص های تعریف شده، آثاری را به عنوان میراث بشریت معرفی می کند، بیان کرد: در مقابل دولت ها نیز باید تعهدات حفظ آثار را به جای آورند.
حاجی زاده افزود: از جمله به دلیل تاریخی بودن این بنا تمام فضاهای سبز پیرامون آن نیز باید با گونه های گیاهی بومی تزیین شود و این موضوع را از سال آینده دنبال خواهیم کرد.
او ادامه داد: از سویی یکی از تغییرات ضروری، تغییر محل گلدسته های مسجد مجاور بنا است که انتظار داریم دستگاه های متولی نسبت به تحقق آن مشارکت کنند.
وی گفت: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از آثار کم نظیر دوران صفوی است که به لحاظ جاذبه های تاریخی، فرهنگی، هنری و معماری همه ساله گردشگران متعدد داخلی و خارجی را به خود فراخوانده و جذابیت آن موجب حیرت بازدید کنندگان بوده است.
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.
این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.
اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده اند.
مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (که دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.
این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.
یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت کشور انگلستان نگهداری می شود.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


اردبیل


بقعه شیخ صفی