اخبار گردشگری

بازگشایی پل تاریخی و مرمت شده آق قلا برای استفاده گردشگران

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آق قلا در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: اوایل سال جاری بخشی از دیوار حائل پل تاریخی آق قلا فرو ریخت که با حمایت اداره کل میراث فرهنگی و با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون مرمت و امروز شاهد بازگشایی این پل برای تردد مردم هستیم.
زلیخا قرنجیک اظهارکرد: مرمت و تکمیل بهسازی این پل یکی از خواسته های مردم این شهرستان بود که سالها به دلیل تامین نشدن اعتبارات لازم به تاخیر افتاده بود.
به گزارش ایرنا پل تاریخی آق قلا مربوط به دوران صفویه بوده و در منابع تاریخی به نام پل پهلوی دژ نیز از آن یاد شده است، این اثر تاریخی با شماره ۹۱۹ در سال ۵۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
پل آق قلا به طول افزون بر ۷۵ متر و عرض گذرگاه بیش از چهار متر و حداکثر ارتفاع دوازده متر از سطح آب یکی از نمونه های آثار تاریخی منحصر به فرد در این منطقه است.
این پل دارای چهار چشمه نامساوی با طاق جناغی و پایه های مستحکم بوده که پس از کاوش های اخیربه نظر می رسد بیش از چهارچشمه داشته است، هم اینک پل دارای پنج پایه آجری است که در سمت شرق موج شکن های زاویه دار و در سمت غرب پشت بند های مدوری شکل دارد و تزئینات آجری کاری از ویژگی های این سازه معماری است.
در کاوش های اخیر در ضلع جنوب پل تاریخی آق قلا یک جرز جدید به دست آمده که می تواند چشمه پنجم جنوبی وتخریب شده این پل باشد.
آق قلا در ۱۵کیلومتری گرگان واقع است، بیشتر ساکنان این شهرستان را هموطنان ترکمن تشکیل می دهند.
۷۳۳۳/۱۶۴۸
خبرنگار: علی قاسمعلی ** انتشار: پری سالارنیا

انتهای پیام /*


فرهنگی


فجر۹۶


پل تاریخی آق قلا


گلستان