اخبار گردشگری

موسیقی خراسان شمالی زبان حال فرهنگ و هنر این خطه است

حسین فرخنده جمعه در دومین جشنواره استانی نغمه های شاه جهان گرامیداشت هنرمندان فقید شهرستان محمدرضا سعیدیان و سلیمان ولی نژاد اظهار داشت: هراستانی ویژگی های خاصی دارد و دربین داشته های بومی ومحلی، آنچه بیش از همه می درخشد موسیقی استان است.
وی افزود: استقبال ملل دیگر از اجراهای هنرمندان موسیقی بومی و محلی ما نشان از جاذبه های این هنر است و باید عرصه های مشارکت هنرمندان را در ساخت آثار هنری فاخر فراهم کنیم .
وی گفت: اولویت موسیقی برای ما موسیقی بومی ومحلی است وسیاست در اجرای موسیقی در استان در اولویت بودن برنامه های هنرمندان بومی و پرهیز از مصرف کننده صرف موسیقی بودن است.
فرخنده با گرامیداشت یاد وخاطره هنرمندان فقید موسیقی شهرستان فاروج بیان داشت: آن دو از میراث داران هنر غنی استان و شهرستان بودند.
این جشنواره با حضور بسیاری از هنرمندان موسیقی سنتی خراسان شمالی و رضوی ازجمله استاد محمد یگانه، جمشید ولی نژاد، رضا ولی نژاد و… برگزار و گروه ای موسیقی خراسان شمالی و رضوی اجرای برنامه داشتند.
سلیمان بخشی ولی نژاد، دوتار نواز وداستان شهرستان فاروج از جانباران هشت ساله جنگ ایران و عراق، بود که در ۸ آذرماه سال ۹۲ در گذشت.
ولی نژاد فرزند زنده یاد سلطان رضا بخشی گلیانی یکی از دوتارنوازان چیره دست شمال خراسان بود که یکی از ویژگی های پدر این مرحوم افزایش سرعت پنجه گیری و پرده گیری سبک بود کاری که باعث احیای دوتارنوازی خراسان شد، سلیمان یکی از ۴ فرزند سلطان رضا شیوه نوازندگی پدر را ادامه داد و شاگردانی را نیز آموزش داد.
محمدرضا سعیدیان در سال ۱۳۱۱ در شهرستان فاروج به دنیا آمد از نوجوانی بدون اینکه نزد استادی شاگردی کند و فقط ازراه شنیدن نوازندگی هنرمندان و بخشی ها وقت، نوازندگی و داستان سرایی و روایتگری را آموخت.
وی در سیزدهمین جشنواره موسیقی فجر لوح تقدیر دریافت کرد.
بعدها در محضر استادانی همچون احمد احمدی، یگانه، ستارزاده ،حاج قربان سلیمانی و… حضور یافت .
محمدرضا سعیدیان پیشکسوت موسیقی شهرستان به مدد حافظه خوبش، به رغم سواد کم تحصیلی داستان ها و اشعار بسیاری را به حافظه سپرده بود و در برنامه های مختلف روایت می کرد.
۷۱۸۷/ ۶۰۴۲ خبرنگار: مرضیه مهربان** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*


فرهنگی


موسیقی مقامی


محمدرضا سعیدیان


سلیمان ولی نژاد