اخبار گردشگری

معبد وات سوان ، آرمگاه حاکمان چیانگ مای

معبد وات سوان یکی از مجموعه جاذبه‌های کشور تایلند و منطقه چیانگ مای است که در اواخر قرن چهاردهم ساخته شده است و چندین سازه مهم تاریخی در آن وجود دارد. این سازه‌های تاریخی عبارت‌اند از بتکده اصلی که بقایای آثار بودا را شامل می‌شود و باغ مأموریت سفیدپوستان که خاکستر حاکمان چیانگ مای در آن قرار داده شده است.

معبد وات سوان

معبد وات سوان در خارج از دیوارهای قدیمی شهر و در حدود یک کیلومتری جاده سوتراپ قرار دارد. این معبد که توسط پادشاه چیانگ مای در باغ سحرگاه خود ساخته شده بود، در اصل برای استفاده راهبان و احترام به آنان ساخته شده است که جنبه مذهبی آن برای پادشاهان و راهبان اهمیت بسیاری دارد.
 
معبد وات سوان از لحاظ گردشگری و جذب توریست برای شهر بانکوک اهمیت بسیاری دارد و اکثر گردشگران مذهبی این کشور به بازدید از این معبد می‌آیند. وجود چند ساختمان تاریخی و مذهبی باعث شده است که مردم محلی نیز توجه بالایی به این معبد داشته باشند و اوقات خود را در آن سپری کنند.

معبد وات سوان

در خیابان اصلی معبد وات سوان بتخانه اصلی با نمایی سفید رنگ دیده می‌شود که با سبک لانا معماری شده است و نسبت به سایر جاذبه‌های این معبد بیشتر به چشم می‌آید. این ساختمان متعلق به حاکمان گذشته و نجیب زادگان مهم چیانگ مای بوده است که از کینگ کوویلا شروع شده و به شاهزاده کوکائو ختم شده‌اند.
 
در کنار بتخانه اصلی یک سازه طلایی رنگ ساخته شده است که به سبک معماری لانکان طراحی شده و بر اساس یک الگوی مربعی شکل بناشده است. طراحی این سازه به صورتی است که گردشگران از چهار طرف می‌توانند به بتخانه موجود در آن دسترسی داشته باشند. در این سازه مکان‌های مختلفی تدارک دیده شده است که به بودا ارتباط داده می‌شود.

معبد وات سوان

سالن مجمع، یک غرفه روباز با سقف آزاد و سرامیکی است که در کنار بتکده اصلی معبد وات سوان قرار دارد. ساختار بزرگ و طراحی خاص آن باعث شده است که این سالن سازه‌ای منحصربه‌فرد بوده و بیشتر مجامع در آن برگزار شده است. در داخل سالن دو تصویر اصلی از بودا یکی در حالت نشسته و دیگری در حالت ایستاده با جهات مختلف و روبروی هم قرار گرفته‌اند. همچنین تصویر اصلی بودا در داخل سالن با ارتفاع ۷/۴ متر قرار داده شده است.
 
معبد وات سوان

اگر قصد بازدید از معبد وات سوان را دارید باید خود را به جاده سوتراپ و فاصله یک کیلومتری آن برسانید، توجه داشته باشید که این معبد برای اهالی محلی اهمیت بسیاری دارد و باید به اصول مذهبی آنها احترام بگذارید.

منبع: www.chiangmai.bangkok.com