اخبار گردشگری

مرمت و احیای تک خانه های تاریخی، دغدغه میراث فرهنگی زنجان

به گزارش ایرنا، یحیی رحمتی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: هم اکنون ۶ خانه تاریخی از جمله خانه معینی ها، مسعودی ها، خدیوی، حکیمیان، ضیایی ها و شیخ الاسلام در شهر زنجان شناسایی شده است که مرمت و احیای آنها در دستور کار است.
وی ادامه داد: در زمان حاضر خانه حکیمیان مراحل مرمت و احیای خود را می گذراند، خانه معینی ها و مسعودی ها نیز توسط مالک در حال مرمت و احیا است و خانه خدیوی نیز تحویل میراث فرهنگی شده است.
رحمتی اظهار کرد: خانه حکیمیان با بیش از یک هزار مترمربع عرصه از بزرگ ترین خانه های تاریخی موجود در استان است و قرار است پس از پایان عملیات مرمت، به موزه فرهنگ عامه استان زنجان تبدیل شود.
رحمتی هدف از ایجاد موزه در خانه حکیمیان را توزیع مکانی گردشگر در شهر زنجان برشمرد و ادامه داد: ما تا گردشگر را در سطح شهر به لحاظ مکانی توزیع نکنیم ماندگاری گردشگر و انتفاع جوامع محلی از صنعت گردشگری حاصل نمی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان به طرح سطح بندی جاذبه های این استان اشاره کرد و افزود: بعد از طرح سطح بندی جاذبه های استان نسبت به میزان حضور گردشگران خارجی و داخلی از بین ۷۱۱ اثر ملی در استان به این نتیجه رسیدیم که ۹۸ جاذبه در استان مورد توجه گردشگران قرار دارد.
به گزارش ایرنا، به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ۲۰ خانه تاریخی در سطح این استان شناسایی شده است که عمده این خانه ها در شهر زنجان واقع هستند و چند خانه تاریخی نیز در شهر ابهر و روستاهای انگوران در شهرستان ماهنشان و کرسف در شهرستان خدابنده قرار دارد.
حدود یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی در استان زنجان شناسایی شده است که ۷۴۶ مورد از آن ها در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده اند.
۷۳۱۲/۶۰۸۵
خبرنگار: حسن اکبری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی

انتهای پیام /*


فرهنگی


مرمت


خانه تاریخی


گردشگری