اخبار گردشگری

مرمت اضطراری مدرسه سپهداری اراک آغاز شد

سیدمحمد حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اعتبار مرمت اضطراری این بنای تاریخی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است که امسال هیچ اعتباری برای مرمت آن تخصیص نیافته و به علت نیاز فوری به مرمت از اعتبار منابع داخلی رفع خطر این مجموعه این رقم اختصاص یافته است.
وی اظهار کرد: به منظور مرمت کامل این اثر تاریخی چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: عملیات اضطراری این بنا به منظور خارج کردن اثر از وضعیت بحرانی تخریب و استحکام بخشی، رفع خطر، عایق بندی بهنگام پشت بام و رفع پوسیدگی آغاز شده است.
حسینی افزود: مرمت این بنا در سال های گذشته نیز در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار داشته و یکی از اقدامات موثر در حفظ بنا، مرمت گنبد درسال ۹۳ بوده است.
وی اظهار کرد: مدرسه سپهداری نخستین مرکز آموزشی بنا شده در اراک است که به مدرسه امام خمینی (ره) شهرت دارد و این بنای تاریخی با ۲۰۰ سال سابقه یکی از بناهای تاریخی دوره قاجار است که همزمان با تاسیس بازار اراک به دستور یوسف خان گرجی، سپهدار اعظم و بانی شهر اراک ساخته شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: معماری داخلی مدرسه از طرح چهار ایوانی است که ۲ ایوان شمالی و جنوبی بلندتر از ۲ ایوان دیگر است.
حسینی افزود: پیرامون حیاط مدرسه ۲۵ حجره وجود دارد و هر حجره دارای یک ایوان کوچک در جلو و قسمت نشیمن در عقب است و سردر و لچکی حجره‌ها با کاشی های خشتی هفت رنگ تزئین شده است.
وی اظهار کرد: گنبد مدرسه یک پوش است که در نوع خود بزرگترین گنبد آجری در بافت قدیمی اراک محسوب می‌شود و از عناصر داخلی مدرسه می‌توان به آب‌انبار و صحنی وسیع با حوضی سنگی در میان آن اشاره کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: این اداره کل، تمام تلاش خود را برای حفظ بناهای ارزشمند انجام می دهد و با بازسازی و مرمت بناهای تاریخی استان می‌توان در جذب گردشگر و صنعت توریسم موفق تر عمل کرد.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۶۹۹۱/۶۰۱۳/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده: مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت


استان مرکزی