اخبار گردشگری

خانه تشکل های مردم نهاد میراث فرهنگی در برج قربان همدان بهره برداری شد

به گزارش ایرنا مسئول خانه تشکل های مردم نهاد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان روز چهارشنبه در حاشیه این آیین در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: در مهرماه سالجاری، طرحی از طرف این سازمان به اداره های کل ابلاغ شد که بر اساس آن استان ها مکلف شدند بخشی از فضاهای تاریخی در اختیار اداره های کل میراث فرهنگی یا قسمتی از فضاهای غیر تاریخی در اختیار سایر اداره ها را به خانه تشکل های مردم نهاد این سازمان اختصاص دهند.
اسحاق ترکاشوند افزود: بر این اساس در دی ماه سال جاری نشستی با حضور تمامی تشکل های استان با مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان برگزار و در آن نشست، فضای برج قربان همدان برای راه اندازی خانه تشکل های استان انتخاب شد.
وی ادامه داد: این فضا در گذشته در اختیار انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان بود که در تفاهم نامه ای این فضا در اختیار خانه تشکل های مردم نهاد قرار گرفت.
وی اظهار کرد: مقرر شد محوطه وسیع برج قربان نیز در اختیار خانه تشکل ها قرار گیرد تا تشکل های مردم نهاد با برنامه های مختلف، برج قربان را احیا و از مهجوریت خارج کنند.
ترکاشوند بیان کرد: محوطه برج قربان ظرفیت های گردشگری گسترده ای دارد و وجود تشکل های مردم نهاد می تواند بر تعداد بازدیدکنندگان از این مجموعه تاریخی بیفزاید.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۵ تشکل مردم نهاد در سه حوزه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان فعال هستند گفت: مراحل اداری اخذ مجوز سه تشکل مردم نهاد نیز در دست اقدام است که با راه اندازی آن سه تشکل، تعداد تشکل های مردم نهاد استان در حوزه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به ۲۸ مورد می رسد‌.
بنای برج قربان به عنوان یکی از این جاذبه‌های ارزشمند همدان از یک برج ۱۲ ضلعی آجری با گنبد هرمی‌ شکل ۱۲ ترک آجری تشکیل شده و روی طاق سردابه این برج سنگ ‌نوشته‌ای وجود دارد که قدمت آن به سال ۱۰۰۹ هـجری قمری می‌رسد.
این بنا مدفن شیخ السلام حسن بن عطار حافظ ابو العلاء همدانی و جمعی از امرای سلجوقی است که در تاریخ ۲۸ خردادماه سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.
۱۱۸۱/۲۰۸۷
خبرنگار:الهام تدین**انتشاردهنده: زهرا پیرنیا

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


فجر ۹۶


خانه تشکل های مردم نهاد