اخبار گردشگری

گشایش نخستین موزه شرق گیلان در یک روستا

هنوز گیلان به نسبت دیگر نقاط کشور نماد آبادانی است؛ اگرچه زخمی هجوم اره برقی ها، خراش شالیزارها، منظره نازیبای ویلاسازی ها و … است اما هنوز رودها در روستاهایش می خروشند، هنوز شناسه اش جنگل، شالی و باران است و فرهنگش سرخوش آئین هایی است که برای مردمان سرزمینمان و دیگر مردمان دور، گیراست.
بنا به تعریف استادان گردشگری، گردشگری روستایی امروزه یکی از مردمی ترین اشکال گردشگری است و فعالیت ها و گونه های مختلف گردشگری در محیط های روستایی و پیرامون آنها که دربردارنده آثار مثبت / منفی برای محیط زیست روستا ، انسان و طبیعت است.
کاملیا رشیدی دانش آموخته جغرافیا و برنامه ریزی توریسم معتقد است: امروز گردشگری روستایی، گردشگری آرامش است و می بایست شرایطی فراهم کرد تا روستاییان دلخوش بوده و محیط زیستشان را بواسطه دسترسی به امکانات ترک نکنند.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: امروز در کشورهای توسعه یافته، روستاگزینی برای زندگی ایده بسیاری از دولت مردان آنان است و از طرفی نباید فراهم شدن امکانات مطلوب زیستی را در روستاهای آنان نادیده انگاشت.
وی بیان کرد: لباس قاسم آبادی گیلان در گذر قرن ها آوازه جهانی یافته و این روستا به دهکده صنایع دستی لقب گرفته و اینک افتتاح موزه تخصصی مردم شناسی نشانی از اهتمام به گردشگری روستایی دراین استان است.
نخستین موزه تخصصی مردم شناسی در روستای قاسم آباد سفلی بمناسبت دهه فجر گشایش یافته است تا مردمان این سرزمین همزمان با شنیدن نماهنگ کوبش تار و پود رنگ بر چرخ های چادر شب بافی زنان و دختران این دهکده، و دیدار از چله کشی و برآوردن طرح های شانه گل، قالی گل، گلیم گل و …در چادرشب های رنگ به رنگ، فرهنگ، قدمت و اصالت مردمان این سرزمین را نفس بکشند.
چادرشب بافی، نوعی بافت پارچه محلی در طرح های یادشده است که از نخ‌های پنبه‌ای، پشم و ابریشمی خلق می شود؛ در گذشته بیشتر و امروز کمتر زنان در هنگام شالیکاری بر کمر خویش می بندند؛ در روزگار جدید این نوع پارچه با کاربردهای جدید همچون روتختی و رومیزی، برگرفتن طرح ها و بکار بردن در طراحی لباس های امروزی و … در جهیزیه دختران قرار می گیرد.
ولی جهانی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در ارتباط با افتتاح موزه یادشده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: این موزه ارزشمند بعنوان اولین موزه تخصصی مربوط به شرق گیلان است که با زیربنای ۱۵۰ مترمربع در یک طبقه احداث شده و بیش از ۴۰۰ قلم شیء در حوزه مردم شناسی و صنایع دستی را در خود جای داده است.
وی با بیان اینکه اقلام موجود در موزه مذکور مربوط به چند هنر صنایع دستی منطقه قاسم آباد است، بیان کرد: نمدمالی، چادرشب بافی، البسه محلی، چلنگری، سفالگری و حصیربافی از جمله این تولیدات است؛ در بخش دیگری از این موزه ادوات و اقلام مورد استفاده نیاکانمان در منطقه قاسم آباد سفلی از جمله ظروف مسی و سفالی، ادوات کشاورزی و دامداری و همچنین اسناد قدیمی به نمایش عموم گذاشته شده است.
جهانی با قدردانی از بومیان منطقه برای اهدای برخی اقلام قدیمی خود به موزه مردم شناسی قاسم آباد، از قاسم اصلانی مجری برپایی این موزه که خود کارشناس میراث فرهنگی است، برای همت و تلاش در به ثمر رساندن و اجرای این طرح فرهنگی قدردانی کرد.
گیلان از استان هایی است که برخلاف روند مهاجرت روستانشینان، همچنان دارای درصد جمعیت روستایی بالاتری به نسبت کشور است؛ درصد جمعیت روستایی گیلان ۴۰ درصد است در حالیکه این عدد برای کل کشور رقمی کمتر از ۳۰ درصد را نشان می دهد.
توسعه صنایع دستی، انجام کشت دوم در شالیزارها، اشتغال خانگی و خرد در خانه های روستایی، توسعه و احیای تولید پیله ابریشم، توسعه فضاهای گردشگری روستایی و بوم گردی و ایجاد واحدهای صنعتی کوچک در روستاها با مشارکت روستاییان از مهم ترین برنامه های استان برای اشتغالزایی در روستاهاست.
اگرچه زمستان است و شالیزارها خالی، اما شرق گیلان از رشت تا رسیدن به رودسر و قاسم آباد سفلی سراسر عطر هیزم ، نان خانگی و پرتقال است و در فصل نشاء و شالی نیز که از رشت به قصد قاسم آباد رودسر عزم کنیم، می بایست لاهیجان – شهر چای و نارنج – را همچنان به سوی شرق گذر کرد تا به سرزمین رنگ و موزه – رودسر قاسم آباد سفلی – رسید.
گزارشگر:مرضیه ضامن**انتشاردهنده:کبیری
۱۸۸۱/۲۰۰۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


موزه و روستا


گیلان