اخبار گردشگری

اجرای فاز نخست شهر زیرزمینی سامن مطالبه جدی همدان ۲۰۱۸

عبدالعظیم رضایی روز سه شنبه در آیین بهره برداری از طرح های عمرانی ملایر، در جمع مردم سامن این شهرستان، افزود: شهر زیرزمینی سامن یکی از ظرفیت های بالقوه گردشگری منطقه و اولویت مهم ما در رویداد همدان ۲۰۱۸ شهر دستکند سامن است.
وی اظهار کرد: درصدد هستیم سهم عمده ای را به شهر زیرزمینی سامن اختصاص دهیم و بتوانیم بخشی از این مجموعه را به مناسبت این رویداد بین المللی راه اندازی کنیم.
وی همچنین وجود معادن را یکی از ظرفیت های دیگر این شهرستان برشمرد و ادامه داد: در ایام دهه فجر یک معدن آندلوزیت افتتاح و با حضور استاندار همدان طرح توسعه شرکت های بافتینه و بافتسان نیز به بهره برداری می رسد.
رضایی آغاز عملیات اجرایی مرکز پرتو درمانی ملایر با ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار را از دیگر طرح های مهم این شهرستان در دهه فجر عنوان کرد و افزود: همزمان با ششمین روز از دهه فجر ۴۳ طرح عمرانی با اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال در سطح این شهرستان بهره برداری شد.
فرماندار ویژه ملایر ادامه داد: در مجموع ۱۴۶ طرح با اعتباری بیش از یک هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال در ایام دهه فجر در این شهرستان بهره برداری و یا عملیات اجرایی آنها آغاز می شود.
وی با بیان اینکه ملایر روند توسعه و پیشرفت را به خوبی در پیش گرفته، ابراز امیدواری کرد: در سایه وحدت که رمز پیروزی انقلاب اسلامی بود، بتوانیم امید جوانان را تقویت کرده و با تلاش مضاعف در راستای حل مشکلات مردم گام برداریم.
رضایی تاکید کرد: با مجاهدت ها و تلاش های صورت گرفته، دستاوردهای بزرگی پس از پیروزی انقلاب بدست آوردیم که باید این دستاوردها و ارزش ها را به نسل جوان معرفی کنیم.
وی ادامه داد: نسل جوان امروز شایستگی های زیادی دارند که باید با واقع بینی و روشنگری، خدمات و دستاوردهای نظام و دولت را برای آنها تبیین کنیم و در عین حال ضعف ها و کاستی ها را بپذیریم.
امام جمعه شهر سامن نیز در این آیین، حفظ انقلاب اسلامی را در گرو خدمتگزاری صادقانه به مردم دانست و گفت: با وجود مسایل و مشکلات اقتصادی که دولت با آنها درگیر است، باید تولید و اشتغال شتاب گیرد.
حجت الاسلام حسین طباطبایی خواستار همکاری مردم با مسئولان شد و افزود: مردم ایران برای پیروزی و تثبیت انقلاب سختی های زیادی را متحمل شدند و امروز شایسته بهترین خدمات هستند.
وی ساماندهی ورودی و خروجی شهر زیرزمینی سامن و راه اندازی بخشی از این مجموعه برای بازدید گردشگران، تکمیل و بهره برداری از استخر ورزشی سامن و تجهیز درمانگاه شبانه روزی این شهر را از مهمترین درخواست های مردم شهر سامن عنوان کرد.
در ششمین روز از دهه فجر ۴۴ واحد مسکن کمیته امداد ملایر با اعتبار ۱۸ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال، طرح هادی ۶ روستا با اعتباری بیش از هفت میلیارد ریال، فاز نخست محور چهارخطه سامن به بروجرد با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال، ۲۵ طرح دهیاری بخش سامن با اعتبار ۲۰ میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال، ساختمان آتش نشانی روستای آورزمان با اعتبار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به مساحت ۲۵۰ مترمربع و مدرسه روستای دوریجان با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افتتاح شد.
همچنین عملیات اجرایی لایروبی قنات روستای طجر سامن آغاز و همزمان پنج طرح جهاد کشاورزی در این بخش با اعتبار ۹ میلیارد و ۴۵۵ میلیون ریال بهره برداری شد.
به گزارش ایرنا، استان همدان در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شده است و در سال ۲۰۱۸ میزبان وزرای گردشگری ۳۴ کشور آسیایی و بیش از ۵۰۰ عضو وابسته به سازمان جهانی گردشگری خواهد بود.
شهر زیرزمینی سامن سال ۱۳۸۴ به طور اتفاقی در جریان حفاری های فیبر نوری شرکت مخابرات کشف شد و این مجموعه در بستری از سنگ گرانیت به صورت دستکند ایجاد شده و تمام آن در زیر معابر، منازل و ساختمان های اداری شهر واقع شده است.
براساس مطالعات باستان شناسی، شهر پنهان بیش از سه هکتار وسعت دارد و بخشی از این شهر باستانی به دلیل وجود رطوبت زیاد هنوز مورد کاوش قرار نگرفته است.
شهر زیرزمینی سامن در سال ۸۷ به شماره ۲۴۶۲۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
۷۵۲۸/۲۰۹۰
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی

انتهای پیام /*


اقتصاد


فجر۹۶


همدان۲۰۱۸


دستکند سامن