اخبار گردشگری

مستند جندی شاپور بهترین پژوهش جشنواره سینما حقیقت شد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری محور تاریخی جندی ( گندی ) شاپور و ایوان کرخه روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا افزود:کار پژوهش ،تصویربرداری و عکس هوایی این فیلم مستند از سال ۹۲ به کارگردانی و تهیه کنندگی ‘سودابه مجاوری’ در دزفول آغاز و در هفت قسمت ۳۰ دقیقه ای تولید و پخش شد .
یعقوب زلقی با بیان اینکه گویندگی این مستند را امین تارخ و مهتاب کرامتی انجام دادند گفت:این فیلم مستند کاری منحصربفرد از گندی شاپور است که تصویری زیبا از این اثر تاریخی به تصویر کشیده است و اخیرا توانست در جشنواره سینما حقیقت عنوان بهترین پژوهش را در حوزه فیلم های تاریخی از آن خود کند ضمن اینکه در این جشنواره این مستند توانست عنوان بهترین عنوان گویندگی را نیز به خود اختصاص دهد.
وی اضافه کرد:در این مستند تولید شده زوایای مختلف گندی شاپور از جمله معماری، شهرسازی،آب رسانی،دانشگاه ،آسیابها ،پیشینه پزشکی ،بیمارستان و دیگر زوایا به خوبی نشان داده شده که مجری آن شبکه خوزستان بوده و تاکنون بخش هایی از آن از همین شبکه نیز پخش شده است .
زلقی گفت:این مستند در فهرست پخش در جشنواره فیلم فجر نیز بود که به دلیل حمایت نشدن از فهرست این جشنواره خارج شد .
مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری محور تاریخی جندی ( گندی ) شاپور و ایوان کرخه اظهار کرد:مراحل ضبط و تهیه این مستند ۶ ماه در محوطه جندی شاپور دزفول بطوی انجامید.
جندی شاپور باستان که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول بر جای مانده بر اساس مستندات تاریخی سر آغاز شکل گیری نخستین نظام نامه آموزش عالی در جهان است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد. این دانشگاه در عصر ساسانیان در ۱۷۵۰ سال پیش ، نخستین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی ، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
به گزارش ایرنا هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور (University of Gundi-Shapur) در حالی در سوم نوامبر امسال( ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۶ ) در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو قرار گرفت که این رویداد فرصتی را برای معرفی هر چه بهتر جایگاه ایران در زمینه تولید علم و دانش از دوران باستان تاکنون فراهم کرده است.
شهر باستانی جندی شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
آثار برجای مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
۷۲۷۸/۶۰۶۸
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


جندی شاپور


دزفول