اخبار گردشگری

معاون محیط زیست خوزستان:آینده تالاب‌های خوزستان خوشایند نیست

سیدعادل مولا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وقتی آب تالاب کم می‌شود اکسیژن کاهش پیدا می‌کند، مرگ‌ومیر ماهی‌ها، آبزیان و پرندگان افزایش می‌یابد و تصرف تالاب از سوی زمین خواران رخ می‌دهد.
وی ادامه داد: تالاب، حقابه لازم دارد اما در خوزستان هنوز موفق نشده‌ایم سهم آب تالابها را بگیریم و نباید خودمان را گول بزنیم که تالاب پر آب است.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان توضیح داد: وزارت نیرو زمانی می‌تواند بگوید تالاب پر آب است که حق آبه تالاب داده شود.
وی توضیح داد: وقتی سازمان آب و برق خوزستان در محل ورودی تالاب می‌گوید سهمیه آب تالاب ۲۱ متر مکعب بر ثانیه است حقابه تالاب باید حداقل ۱۰ متر مکعب باشد تا تالاب زنده بماند.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: در شش ماهه دوم سال جاری هیچ سهمیه آبی به تالاب‌های استان داده نشده است.
وی اظهار کرد: حقآبه مشخص شده از سوی سازمان آب و برق خوزستان برای تالاب شادگان یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب و برای تالاب هورالعظیم یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون متر مکعب است و تاکنون هیچ سهمی از این مقدار داده نشده است.
مولا با بیان این که پس از تامین آب شرب، اولویت با تامین حق آبه تالاب‌ها است و پس از تالاب باید به سراغ حق آبه کشاورزی و صنعت رفت توضیح داد: اگر سازمان آب و برق خوزستان بتواند پس از تامین آب شرب، حقابه تالاب را تامین کند قدم بزرگی در این زمینه برداشته است اما در اولویت بندی تامین حق آبه ها سهمیه آب تالاب پس از تامین حقابه کشاورزی و صنعت داده می شود.

***وضعیت چهار تالاب خوزستان نگران کننده است
وی با بیان این که وضعیت تالاب ها برای مسئولان آبی استان هیچ اهمیتی ندارد گفت: در حال حاضر وضعیت هر چهار تالاب استان شامل هورالعظیم، شادگان، بامدژ و میانگران بسیار نگران کننده است چرا که تالابی مانند میانگران که هیچ رودخانه ای هم آن را تغذیه نمی‌کند در وضعیت بسیار خطرناکی قرار گرفته است.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: هر سال حداقل ۴۰ درصد گونه‌های پرنده به تالاب میانگران مهاجرت می‌کردند اما در سال جاری مهاجرت و مشاهده هیچ گونه‌ای در آن به ثبت نرسیده است چراکه قسمت اعظم آن خشک شده است.
وی تاکید کرد: ورودی آب به تالاب شادگان در حال حاضر صفر است و از رود جراحی حتی یک قطره آب هم به تالاب شادگان نمی‌رسد هر چند ممکن است از پشت سد مارون آب رهاسازی شود اما همان میزان هم زمانی که از پنج شهر عبور می‌کند چیزی برای تالاب باقی نمی ماند.
مولا با اشاره به طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان گفت: این پروژه ۶۰ درصد پیشرفت داشته است و برای ادامه روند پروژه نیاز به اعتبار بیشتری است.
تالاب شادگان در جنوب خوزستان، هور العظیم در غرب سوسنگرد، تالاب میانگران در شمال شرقی و در شهرستان ایذه و تالاب بامدژ بین اهواز و دزفول و غرب رودخانه کارون واقع شده اند.
۷۱۶۴/۶۰۶۴
خبرنگار: عاطفه جوادی** انتشار: محسن بهاروند

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


تالاب


هورالعظیم


محیط زیست