اخبار گردشگری

یک کردستانی به عنوان کهنسالترین هنرمند صنایع دستی ایران شناخته شد

سعید نظری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استاد محمدی در چهارمین برنامه تجلیل از هنرمندان پیشکسوت حوزه صنایع دستی کشور همای هنر که با حضور معاون رئیس جمهور در تهران برگزار شد موفق به کسب عنوان پیشکسوت ترین هنرمند صنایع دستی کشور شد.
وی افزود: استاد محمدی متولد سال ۱۲۹۱ روستای کانی گویز از توابع شهرستان بانه، کهنسال ترین هنرمند عرصه صنایع دستی کشور است که در حرفه پستک بافی (زیر گروه نساجی سنتی) بیش از ۸۰ سال، سابقه کار و فعالیت دارد.
وی با تبریک کسب این عنوان توسط این هنرمند پیشکسوت کردستانی به تمامی صنعتگران و تلاشگران عرصه صنایع دستی استان اضافه کرد: محمدی حرفه خود را از پدرش فرا گرفته و تاکنون علاوه بر فعالیت هشت دهه ای در این هنر توانسته هنر پستک بافی را به سه نسل از افراد خانواده خود و جوانان علاقه مند روستای محل سکونت خود آموزش دهد.
وی شناسایی و تقدیر از پیشکسوتان بخش صنایع دستی کردستان را از راه های حفظ ارزش های اجتماعی خواند و گفت: امیدواریم با این کار بتوان گوشه ای از خدمات و تلاش های صادقانه این بزرگان عرصه صنایع دستی را ارج نهاد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون هنرمندان استان کردستان در نزدیک به ۵۰ رشته فعالیت دارند که ۲۱ مورد از این رشته ها صنایع دستی بومی فعال استان است.
اکنون بیش از ۴۰ هزار نفر از هنرمندان کردستان در ۴۵ رشته فعال صنایع دستی بومی و غیر بومی فعالیت می کنند که ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد در سامانه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای شناسه فعالیت هستند که از این تعداد، سه هزار و ۶۰۰ نفر بیمه تامین اجتماعی دارند.
استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۹ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار: امید بهمنی
۳۰۳۴/۶۱۰۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


همای هنر


هنرمند پیشکسوت