اخبار گردشگری

ثبت یک هزار و ۶۶ اثر گیلان در فهرست آثار ملی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان انتقاد از ثبت نشدن میراث ناملموس استان در فهرست آثار ملی کشور از سوی برخی مسئولان استان را جایز ندانست و افزود: ۵۵ عنوان از ثبت آثار یادشده مربوط به آثار ناملموس، ۱۷ عنوان مربوط به آثار منقول، هشت عنوان مربوط به رخدادهای تاریخی و سه اثر نیز مربوط به آثار طبیعی بوده که در واقع، ثبت آنها گواهی بر هویت گیلان و تلاش کارشناسان این اداره برای صیانت از داشته های این سرزمین است.
رضا علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: براین اساس آثار معنوی گیلان رقم چشمگیری را در آثار ثبتی در فهرست آثار ملی به خود اختصاص داده و در بررسی ارکان این نوع از آثار ثبتی، خوراک محلی جایگاه ویژه ای دارد.
وی گیلان را از مهمترین پایگاه های گردشگری خوراک ایران دانست که از دیرباز به تنوع و کثرت خوراک و چاشنی ها شهرت داشته و گواه این ادعا ، ثبت شهر رشت در یونسکو بعنوان شهر خلاق خوراک است.
علیزاده ادامه داد: ثبت پرونده های تهیه زیتون پرورده گیلان به شماره ۱۱۴۳، شیوه پخت باقالاقاتق به شماره ۱۱۴۴، شیوه سنتی پخت میرزا قاسمی به شماره ۱۱۴۵، شیوه سنتی پخت اناربیج به شماره ۱۱۴۶، شیوه سنتی پخت مرغ ترش به شماره ۱۱۴۷ نمونه ای از این ادعاست.
وی اظهار کرد: ثبت پرونده برخی دیگر از غذاهای محلی استان نظیر بادمجان شکم پر، باقلا وابیج، پنیر برشته و کال کباب در شرف ثبت ملی در فهرست ناملموس کشور قرار دارند.
وی تاکید کرد: مسئولان و مدیران استان در واقع چشم بینای جامعه محسوب می شوند و گفته های آنان مورد وثوق قرار دارد؛ لذا باید برای تنویر افکار عمومی و انعکاس فعالیت های صورت گرفته در هر بخش منابع موجود شناسایی و مستندات آن مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.
یک هزار و ۶۶ اثر گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که ۹۸۳ عنوان از آن، مربوط به آثار فرهنگی و تاریخی، ۵۵ عنوان مربوط به آثار ناملموس، ۱۷ عنوان مربوط به آثار منقول، هشت عنوان مربوط به رخدادهای تاریخی و سه اثر نیز مربوط به آثار طبیعی است.
خبرنگار:مرضیه ضامن**انتشاردهنده:کبیری
۱۸۸۱/۲۰۰۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


گیلان


آثار ناملموس