اخبار گردشگری

مدیر پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر: بخش فروریخته سازه آبی شوشتر تاریخی نبوده است

بیژن حیدری زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به خبر منتشر شده در خصوص ریختن بخش‌هایی از طاق‌های آبشارهای شوشتر اظهار کرد:این طاق در گذشته به صورت اضطراری و برای رفع خطر به منظور حفاظت از طاق‌های تاریخی اجرا شده و جنبه تاریخی نداشته است.
وی نوسانات شدید سطح رودخانه، رژیم رودخانه و رطوبت را دلیل وقوع این حادثه خواند و گفت: به دلیل وارد شدن تنش به دیواره‌های ماسه‌ ای و فرسایش زیاد، این طاق فرو ریخت.
مدیر پایگاه جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر با بیان اینکه بازدید میدانی از محل به عمل آمده، ادامه داد: بررسی‌ لازم توسط کارشناسان پایگاه صورت گرفته و کارگاه مرمت و بازسازی فعال شده و امید داریم در ۲ هفته آینده کار مرمت این بخش به پایان برسد.
به گزارش ایرنا بخش ریزش کرده پس از بقایای کارخانه قدیمی یخ سازی و ۲ پلان (یعنی ۲ پل) قرار داشته و بخشی از یکی از کانال‌هایی است که در مجموعه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر وجود دارد.
فعالان میراث فرهنگی در پی ریزش این طاق که در پایین دیواره خانه مرعشی قرار دارد، از در معرض خطر قرار گرفتن این خانه نیز ابراز نگرانی کرده اند.
آنها معتقدند:ریزش این طاق هشداری است به مسئولان میراث فرهنگی و ضرورت رسیدگی به دیگر بخش های تاریخی این مجموعه را بیش از پیش نمایان می کند.
به گفته آنها نه تنها طاق ها، بلکه پل بند گرگر، تونل بلیتی، دیواره های صخره ای خانه مرعشی و خانه وکیل که بخش دیگری از مجموعه بزرگ سازه های آبی ثبت جهانی شوشتر هستند نیز به صورت مداوم نیاز به رسیدگی و توجه ویژه دارند.
مجموعه سازه های ثبت جهانی، تنها محل آبشارهای سیکا را در بر نمی گیرد بلکه شامل حداقل ۱۳ بنای تاریخی است که در سراسر شوشتر پراکنده هستند.
سازه‌های آبی تاریخی شوشتر معروف به آبشارهای سیکا مجموعه ‌ای به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های بزرگ هدایت آب است که از دوران هخامنشیان تا ساسانیان، برای بهره‌ گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند.
این محوطه با بیش از ۳۰ آسیاب تاریخی به عنوان دهمین اثر جهانی ایران در یونسکو ثبت شده است.
۶۰۳۷
خبرنگار: سپیده اسکندری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

انتهای پیام /*


فرهنگی


سازه های آبی شوشتر


آبشارهای سیکا


خوزستان