اخبار گردشگری

آسیاب ماسوله همزمان با فجر به چرخش در می آید

مصطفی پورعلی روزپنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بازسازی آسیاب الگویی ماسوله در حالی انجام شده است که هیچ آسیاب دیگری در استان وجود ندارد.
وی اظهار کرد:بنا به اطلاعات موجود، سنگ های آسیاب در جای جای ماسوله حکایت از وجود آسیاب‌های آبی و بادی در این منطقه تاریخی دارد و آخرین آسیاب تا دهه ۱۳۴۰ دایر بوده است.
وی ادامه داد: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای بازسازی آسیاب ماسوله هزینه شده است.
پورعلی گفت:همچنین از محل اعتبارات ملی پایگاه های میراث فرهنگی افتتاح بخش نخست مرمت مجموعه امام زاده عون بن علی (ع) و مشارکت در مرمت ۲۰ بنای تاریخی صورت می گیرد.
وی رونمایی از جلد دوم کتاب ماسوله را بعنون همیار پژوهشگران از دیگر برنامه هایی عنوان کرد که همزمان با آغاز دهه فجر در این شهرک تاریخی به ثمر نشسته است.
شهرک تاریخی ماسوله دارای ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
این شهرک تاریخی و منحصربفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی ، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین مناطق ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه است.
موزه ی مجموعه پایگاه‌ میراث فرهنگی ماسوله گیلان جزو موزه های برتر در بخش موزه‌های دولتی کوچک است. موزه مجلس شورای اسلامی، موزه حمام علی‌قلی آقا اصفهان، موزه کاخ رامسر و موزه خلیج‌فارس نیز از دیگر موزه های برتر این بخش هستند.
ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
خبرنگار:ضامن**انتشار دهنده: بابایی
۱۸۸۱ /۶۰۳۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


فجر ۹۶