اخبار گردشگری

گردشگران در نوروز ۹۷ از کاخ عالی‌ قاپو بدون داربست بازدید می‌کنند

به ‌گزارش ایرنا سازمان میراث فرهنگی روز چهارشنبه به نقل از ‘ فریدون الله ‌یاری ‘ اضافه کرد: عملیات مرمت ایوان کاخ عالی‌قاپو به عنوان بزرگ‌ترین عملیات مرمت سازه چوبی و تاریخی کشور شامل چندین مرحله از جمله مرمت ستون‌های ایوان، مرمت زیر‌ساخت‌های کف ایوان در ارتفاع ۱۳ متری از سطح ایوان و همچنین مرمت کلاف‌کشی و پایه‌های ستون‌های این ایوان بزرگ با مساحتی در حدود ۵۰۰ مترمربع بوده است.
وی به سایر مرمت‌های انجام‌ شده در این ایوان بزرگ اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین بخش‌های مرمت این ایوان که با همکاری مرمتگران برجسته و با نظارت کارشناسان ارشد میراث‌فرهنگی در حوزه‌های معاونت میراث‌فرهنگی و پایگاه جهانی میدان امام صورت می‌پذیرد، مرمت و پاک‌سازی تزئینات سقف کامل این ایوان باشکوه در ارتفاع ۳۰ متری از سطح میدان و همچنین پاک‌سازی بخش‌هایی از ستون‌های ۴۰۰ساله این ایوان بوده است.
الله یاری ادامه داد: همچنین در بخش دیگری از این عملیات، دیوارهای ایوان، که اتصال‌دهنده ایوان به بدنه اصلی کاخ است در یک عملیات سخت و طاقت فرسا توسط مرمتگران، مرمت شد، به‌گونه‌ای که در این طرح مرمتگران ضمن مرمت دیوارها و تزئینات آن توانستند لایه‌های تزئینات دیوارهای ایوان، متعلق به اوایل دوران صفوی را نیز کشف کنند.
وی به نوآوری در عملیات مرمت این ایوان با شکوه نیز اشاره کرد و افزود: بازآفرینی نرده‌های ایوان در مساحتی در حدود ۵۰۰ متر مربع در سه جبهه جنوب، شرق و شمال ایوان (در طرفین میدان) بود، کارشناسان ارشد اداره‌کل پس از بررسی‌های مفصل و علمی و پس از اخذ نظرات پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی، نرده‌های زیبا و منحصر به فردی را در این ایوان با شکوه طراحی کردند.

** گام پایانی مرمت ایوان کاخ عالیقاپو
مدیر‌کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان به گام پایانی مرمت ایوان کاخ عالی‌قاپو در بهمن امسال اشاره کرد و افزود: با پایان یافتن تمام طرح‌های عملیاتی ایوان، مرمتگران، تحت نظارت معاونت میراث‌فرهنگی و پایگاه جهانی میدان در حال تکمیل کف‌فرش ایوان و انجام بخش‌های پایانی تزیینات سقف ایوان که یکی از طاقت‌فرساترین بخش‌های عملیات مرمت ایوان است.
وی گفت: با اتمام این عملیات در چند روز آینده، داربست‌های چندین ساله از ایوان جمع‌آوری شده و با تکمیل مرحله اول عملیات نورپردازی ایوان، از یک‌سو افتتاح ایوان کاخ عالی‌قاپو را در طرح‌های قابل افتتاح دهه فجر امسال اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان قرار داده‌ایم.
الله یاری یادآور شد: با تکمیل عملیات‌های مرمتی در داخل ایوان و همچنین تکمیل عملیات مرمت ایزولاسیون سقف بیرونی ایوان در سه سال گذشته و همچنین مرمت سقف دو پوش ایوان، کارشناسان ارشد میراث معتقدند ایوان کاخ باشکوه عالی‌قاپو در ۵۰ سال آینده نیازی به مرمت‌های اساسی نخواهد داشت.
کاخ عالی‌قاپو (به ترکی به معنی «درگاه بلند») ساختمانی است که در واقع در ورودی دولتخانه صفوی بوده‌است.
این بنا پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان توسط شاه عباس اول بین سالهای ۹۷۳ تا ۹۷۷ خورشیدی بعنوان مقر و دولتخانه حکومتی سلاطین صفوی ساخته شد.
این بنا در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده ‌است. ارتفاع آن ۴۸ متر است و ۶ طبقه دارد که با راه‌پله‌های مارپیچ می‌توان به آنها رسید.
آنچه باعث شده عالی قاپو در زمره آثار باشکوه و بسیار نفیس عصر صفوی قرار گیرد، مینیاتورهایی ساخته هنرمند معروف عصر صفوی رضا عباسی است و همچنین گچبری‌های آخرین طبقه کاخ عالی قاپو است که تالار آن «اتاق موسیقی» یا «اتاق صوت» نیز نامیده می‌شود.
۲۰۹۳ ** دریافت کننده و انتشار: اصغر دواتگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


کاخ عالی قاپو


مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان