اخبار گردشگری

زنهایی که کار می کنند ، نباید درآمد خود را به شوهرشان بدهند

روزنامه اعتماد با محسن رهامی روحانی اصلاح طلب مصاحبه ای انجام داده است.

 

بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

 

نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در کانال تلگرامی خود نوشته است «تا زمانی که مرد بیکار و تحصیلکرده هست چه لزومی دارد که بانوان مشغول به کار شوند». به نظر شما این رویکرد و بیان این اظهارات از یک نماینده مجلس پذیرفته است؟

چنین چیزی نه ملاک شرعی دارد نه ملاک عقلی، نه حتی ملاک قانونی. خانم‌ها نیز مثل آقایان از حقوق اجتماعی برابر بهره‌مند هستند. اگر کار هست باید برای همه باشد و اگر نیست نیز دولت باید به همه بیکاران حقوق بیکاری بدهد. اینگونه اظهارنظر‌ها ناشی از تفکر قبیله‌ای و دوران قبل ازمدرنیته است.

 

در عربستان و برخی قبایل ایران این تفکر بود که خانم‌ها در خانه بنشینند و مردان آنها را تامین کنند اما این تفکر به هیچ‌وجه ریشه شرعی و قانونی ندارد. مشخص است کسی که این‌حرف‌ها را می‌زند در حوزه حقوق اسلامی و حقوق بشر و قانون اساسی مطالعات کافی ندارد. از یک نماینده مجلس تعجب می‌کنم که نمی‌داند قانون اساسی زن و مرد را در کلیه حقوق اجتماعی از جمله اشتغال برابر می‌داند. نماینده مجلس بر اساس همین قانون اساسی به مجلس رفته و سوگند یاد کرده که از آن دفاع کند پس نمی‌تواند خلاف قانون اساسی حرف بزند.

 

می‌فرمایید که این نگاه ریشه شرعی ندارد اما اخیرا یک روحانی(حجت الاسلام ماندگاری) در یک برنامه تلویزیونی تاکید کرد که زنان اگر کار می‌کنند هم باید پول خود را به مردان بدهند تا آنها با صلاح‌دید خود هزینه‌های زندگی را تامین کنند.

 

این کاملا خلاف شرع و عقل است. قرآن صراحتا می‌فرماید که خانم‌ها مالک آن چیزی می‌شوند که خودشان کسب می‌کنند و آقایان نیز مالک آن چیزی می‌شوند که خودشان کسب می‌کنند. آقایان حقی در دخالت در درآمد خانم‌ها ندارند. روحانی که در تلویزیون صحبت می‌کند لازم است که اول آیات قرآن را بخواند و بعد اظهارنظر کند. هیچ دلیلی ندارد که خانم‌ها درآمد خود را به آقایان بدهند. البته اینکه با هماهنگی هم خرج کنند یک اصل درست در زندگی مشترک است.

 

تاکیدشان این بود که زنان از نظر اقتصادی وابسته باشند.

این کاملا بر خلاف شرع و قانون اساسی است. کسی که در تلویزیون صحبت می‌کند حتما باید قانون اساسی و قرآن را حداقل یک بار مطالعه کرده باشد. هیچ دلیل شرعی و عقلی نداریم که زنان و مردان به یکدیگر وابسته باشند. هر دو از حقوق انسانی برابر برخوردار هستند. خداوند موجود درجه یک و درجه دو خلق نکرده است.

 

انسان به ما‌هو انسان. خداوند از بنی آدم یعنی مرد و زن صحبت می‌کند بنابراین هیچ یک بر دیگری فضیلت ندارد. فضلیت فقط به تقوا، علم و… است. متاسفانه رسوبات تفکرات ایلی به برخی افراد سرایت کرده و آنچه خود از قبیله خود خصوصا از جامعه مردسالار یاد گرفته‌اند را در تلویزیون به نام اسلام ارایه می‌کنند. در هیچ جای آیات قرآن نیامده که مرد یا زن به یکدیگر وابستگی داشته باشند. البته وقتی زن مشغول وظیفه سنگین مادری است آقایان باید وسایل رفاه او را فراهم کنند تا به تربیت اولاد برسد اما این یک مبحث دیگر است و به معنی وابستگی نیست. بیش از این هیچ چیزی در قرآن، روایات و قانون اساسی نداریم.