اخبار گردشگری

فعالیت ۲۵۰ کارگاه پارچه بافی سنتی در خراسان شمالی

علی عابدی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: یکی از نقاط قوت ما گروه دست بافته ها است به دلیل اینکه بیشترین فعالان حوزه صنایع دستی و بالاترین میزان تولید را در این گروه داریم.
وی ادامه داد: فعالیت بسیار در این رشته تک محصولی آن را به دنبال داشت که اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری برای جلوگیری ازآسیب های این مساله و عدم علاقه مندی برخی از جوانان به این حرفه بر روی چند رشته دیگر هم سرمایه گذاری کرد.
وی گفت: در این راستا نقاطی که پتانسیل های پارچه بافی داشتند احیا و شناسایی شدند و در چند روستای شیروان کارگاه پارچه بافی فعال شد.
عابدی افزود: ابریشم بافی نیز از دیگر ظرفیت های شناخته شده در رازو جرگلان است که اکنون در پنج نقطه از این شهرستان انجام می شود و می تواند ارزش افزوده خوبی در این منطقه به همراه داشته باشد.
وی اظهارکرد: در شهرستان های گرمه و جاجرم نیز صنعت پارچه بافی گسترش یافته و انواع حوله، دستمال، چادرشب در این مناطق تولید می شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان اینکه چندین کارگاه در استان در زمینه گروه چوب و مبلمان فعالیت دارند گفت: تولیدات چرم نیز از دیگر اولویت های توسعه صنایع دستی استان است که به برند قابل توجهی تبدیل شده است.
وی گفت: توسعه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی نیز به عنوان شغلی جوان پسند و مدرن از دیگر اولویت های این اداره کل است .

*۹۰ درصد پشم تولیدی استان دورریز می شود
عابدی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه صنایع دستی خراسان شمالی بازار داخلی و خارجی خوبی دارد گفت: برای مدیریت هزینه ها تنها راهکار،جدی گرفتن صنایع دستی و گسترش آن است که در این راستا توسعه حلقه های تامین مواد اولیه و حلقه خدمات تکمیلی مورد انتظار و در دست اقدام است .
وی اضافه کرد:متاسفانه ۹۰ درصد از پشم تولیدی در خراسان شمالی یا سوخته و یا دور ریخته می شود و یا اینکه با نازلترین قیمت فروخته می شود به علت اینکه صنایع تبدیلی پشم ریسی و نخ ریسی به عنوان حلقه تامین مواد اولیه در استان وجود ندارد.
وی درباره منسوخ شدن برخی از صنایع دستی در خراسان شمالی گفت: هر صنعتی که نتواند خودش را با شرایط زندگی تطبیق دهد، مانند پوستین دوزی، پالان دوزی،تولیدات مربوط به یراق آلات و … منسوخ می شود اما رشته هایی مانند مس گری، ابریشم بافی و چوخه بافی در استان با توجه به اهمیت و ارزش اقتصادی احیا شدند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی عنوان کرد: در همین راستا تاکنون ۱۲ رشته صنایع دستی در خراسان شمالی احیا شدند.
در خراسان شمالی حدود ۱۵ هزار نفر فعال صنایع دستی و ۶۱ رشته فعال صنایع دستی وجود دارد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ ۶۰۴۲ انتشار: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*


فرهنگی


کارگاه پارچه بافی


صنایع دستی


خراسان شمالی