اخبار گردشگری

توقف کنارگذر جنوبی قرچک پشت دیواره های تپه باستانی پوئینک

به گزارش ایرنا، بی توجهی به وجود این تپه باستانی در مسیر اجرای این پروژه موجب شده که ساخت و تکمیل آن به رغم صرف میلیاردها تومان اعتبار، نیمه تمام و بلاتکلیف بماند.
قرچک یکی از شهرستان های جنوب شرقی استان تهران است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مسیر اتصال شهرستان های ورامین، پیشوا و گرمسار به پایتخت قرار دارد.
اعضای نخستین دوره شورای اسلامی شهر قرچک به واسطه تردد روزانه هزاران خودرو از مسیر، اجرای یک کمربندی در شهر را در دستور کار خود قرار دادند، مسیری که امروز دیگر بخشی از شهر شده و عملا گرفتار ترافیک سنگین ناشی از تردد خودرو شده است.
اجرای این پروژه(کمربندی) در جریان فعالیت دومین دوره شورای اسلامی شهر قرچک در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت، پروژه ای که تکمیل آن به ده ها میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت.
لزوم تملک تعداد زیادی ملک شخصی در مسیر اجرای پروژه و همچنین رودخانه باقرآباد به عنوان معارضین اجرای طرح، شهرداری قرچک را با هزینه ای چندین میلیارد تومانی مواجه کرد، درحالی که وجود یک تپه باستانی در مسیر، مهم ترین مشکل در روند اجرای پروژه بود.
این تپه باستانی که به تپه پوئینک معروف است، مرداد سال ۱۳۸۶ در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده و ساخت و ساز در حریم این اثر منوط به موافقت سازمان میراث فرهنگی است.
وجود این تپه باستانی مرتفع در مسیر این پروژه به حدی واضح است که هر فرد غیرمتخصص نیز متوجه می شود اجرای پروژه عمرانی دراین مسیر بدون درنظر گرفتن شرایط این اثر، کار ساده ای نیست.
به همین دلیل، مسیر کنارگذر پس از برخورد با تپه باستانی پوئینک، تغییر کرد و کارکرد اصلی خود به عنوان کمربندی شهرهای ورامین و قرچک را از دست داد تا همچنان شاهد گره کود ترافیکی در مسیر اصلی قرچک – تهران و شهرستان های جنوب شرقی استان باشیم.
شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران در سال ۱۳۹۳ مصوب کرد که شهرداری قرچک هزینه گمانه زنی کارشناسان میراث فرهنگی در این تپه باستانی را به مبلغ ۲ میلیارد ریال تأمین کند تا پس از بررسی کارشناسی در این مکان و در صورت عدم دسترسی به منابع قابل توجه، مجوز جمع آوری تپه توسط شهرداری صادر شود.
پس از گذشت ۳ سال از این مصوبه، موضوع ماه گذشته در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران که به ریاست استاندار تهران در قرچک برگزار شد، مطرح و مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درخواست ۴ میلیارد ریال اعتبار برای بررسی کارشناسی این مکان را ارائه کرد، درخواستی که با مخالفت شهردار قرچک مواجه شد.
وجود این تپه تاریخی در مسیر کنار گذر قرچک، مسئولان شهرستان ورامین را نیز برای تکمیل کمربندی جنوبی شهر با مشکل مواجه کرده تا جایی که شهردار ورامین در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران اعلام کرد حاضر است شبانه این تپه باستانی ثبت شده را جمع آوری کند.
شهردار قرچک در رابطه با مشکلات و تاخیر چندین ساله این پروژه به خبرنگار ایرنا گفت: از نظر قانونی شهرداری امکان پرداخت ۴ میلیارد ریال هزینه بررسی وضعیت این تپه باستانی را ندارد.
محسن خرمی شریف افزود: شهرداری هزینه زیادی برای تملک و اجرای عملیات راه سازی کنارگذر جنوبی صرف کرده تا وضعیت ترافیک شهر متعادل شود ولی پرداخت این هزینه از سوی شهرداری برای عملیات کاوش وجاهت قانونی ندارد.
وی با بیان این که شهرداری بیش از هر سازمان و ارگان دیگری در تعیین تکلیف این تپه اصرار و عجله دارد، اظهار کرد: به منظور تعیین تکلیف این موضوع ، همکاری مناسب با تیم کاوش صورت گرفته و تلاش می شود تا با تهیه ملزومات اجرای این عملیات ، وضعیت تپه به زودی مشخص شود.
رئیس شورای اسلامی شهر قرچک نیز در این رابطه گفت: برای اجرای این طرح، بیش از ۳۵۰ واحد مسکونی توسط شهرداری خریداری و تملک شده و هزینه هنگفتی برای اجرای عملیات راه سازی آن صرف شده است.
ایرج شیرنژاد افزود: اجرای این طرح علاوه بر تملک، هزینه های زیر سازی و ساخت نیز دارد به گونه ای که شهرداری قرچک در فاز آخر پروژه بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.
وی تأکید کرد: اجرای این پروژه سنگین مالی و معطل مانده باید با همکاری تمامی دستگاه ها تعیین تکلیف شود و شهرداری و شورای اسلامی شهر قرچک آمادگی لازم برای همکاری در رفع مشکل پروژه را دارند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قرچک نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران، درخواست صدور مجوز کاوش برای این تپه ارائه شده و سازمان میراث فرهنگی کشور یک هیات را از ۱۲ دی ماه برای کاوش تپه معرفی کرده است.
مجید ژاله نیا افزود: این هیات کاوش برای تهیه تجهیزات و ملزومات کار باید به شهرداری قرچک مراجعه کنند که شهرداری هزینه ۴ میلیارد تومان برای این کار را مبلغ زیادی می داند.
به گفته وی، به دلیل تأخیر در آغاز عملیات کاوش، امکان باطل شدن مجوز صادره نیز وجود داشت که با توافق شهرداری قرچک، مقرر شد لیست تجهیزات به شهرداری ارائه و با همراهی کارپرداز، لوازم تامین و تحویل هیات شود.
ژاله نیا اظهار کرد: با توجه به اقدامات و هماهنگی های انجام شده، عملیات کاوش هیات در این تپه باستانی به زودی آغاز می شود.
وی گفت: عملیات کاوش دراین تپه حدود ۲ ماه زمان می برد و یافته های عملیات و گزارش های کارشناسی نیز برای آزاد سازی یا حفظ سازه باید به مسئولان مربوطه ارائه شود.
شهرستان قرچک با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تهران قرار دارد.
خبرنگار: سید حسن میری – انتشار: محسن فتاحی
تهرام/۷۲۵۴**۱۶۲۵

انتهای پیام /*


اجتماعی


کنار گذر


تپه باستانی


قرچک