اخبار گردشگری

نقشه و الگوی اقامتگاههای بوم گردی دراختیار متقاضیان قرار میگیرد

مهرداد کاظمی آسیابر روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اگر متقاضی واحد بوم گردی نتوانست خود نقشه ای منطبق بر ساخت و ساز سنتی پیدا کند، می تواند از این نقشه های معماری ، سازه و تاسیساتش که به صورت کامل بطور رایگان بر روی سایت سازمان قرار می گیرد ، برای ساخت اقامتگاه بوم گردی خود بهره بگیرد.
وی با اشاره به اینکه طرح اقامتگاه های بوم گردی با تدبیر استاندار در استان آغاز شده است ، گفت: برهمین اساس، نظام مهندسی ساختمان استان به عنوان یکی از اعضای اصلی اجرای این طرح ؛ کارگروه تخصصی معماری بومی را با هدف حفظ معماری بومی و سنتی هر منطقه تشکیل داده است.
وی تصریح کرد: نظام مهندسی ساختمان گیلان در کارگروه تخصصی معماری بومی، نقشه‌های پیشنهادی متقاضیان را بررسی و در صورت انطباق با معماری منطقه مورد نظر و ضوابط مربوط، مجوز تایید صادر می‌کند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این ؛ الگوها و نقشه های پیشنهادی این سازمان نیز منطبق با ساختار معماری روستایی و رعایت مصرف کمتر انرژی تهیه شده و سازمان نظام مهندسی گیلان به جهت رعایت موارد یاد شده در احداث واحدهای بوم گردی پیشگام است.
کاظمی آسیابر تصریح کرد: معماری بومی روستایی ارتباط تنگاتنگی با بستر خود داشته و با محوریت آسایش ساکنان، مبتنی بر پتانسیل‌ها و محدودیت‌های مختلف زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصاد بومی، تجلی یافته که در همین راستا نظام مهندسی ساختمان گیلان قادر است راهکارهای قابل تاملی برای ساخت اقامتگاه‌های مورد نظر ارائه دهد.
به گفته این عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان گیلان؛ این سازمان دو برنامه اصلی شامل بازسازی و احیای اقامتگاه‌های موجود و همچنین احداث اقامتگاه‌های جدید متناسب با ارزش معماری بومی هر منطقه، را دنبال می‌کند.
وی با اشاره به مزیت های اقامتگاه های بوم گردی برای روستاییان بیان کرد: ساخت اقامتگاه های بوم گردی علاوه بر حفظ معماری سنتی هر منطقه سیمای روستایی خاص هر منطقه را به نمایش می گذارد و جذب گردشگر را بدنبال دارد.
این کارشناس نظام مهندسی ساختمان گیلان معتقد است که ساخت اقامتگاه های بوم گردی بدلیل دارا بودن شرایط خاص ، از مهاجرت روستاییان به شهرها و حتی مهاجرت مردم استان های دیگر به این استان جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: اقامتگاه‌های بوم گردی علاوه بر اینکه یکی از راه‌های جذب توریست هستند، با سیاست حفظ و تجدید حیات معماری بومی منطقه موجب عدم تغییر کاربری اراضی و باغها ، و رونق معیشت روستایی نیز می‌شوند.
عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان گیلان در ادامه از همه مهندسان خواست که تجارب و پیشنهادات خود را در زمینه ضوابط و الگوها و سایر موارد مربوط به اقامتگاه‌های بوم گردی به نظام مهندسی استان ارائه دهند.
هم اکنون فراخوان مسابقه طراحی معماری الگوهای پیشنهادی خانه های مسکونی در مناطق جلگه ای و ساحلی روستایی گیلان نیز بر روی سایت نظام مهندسی قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، احداث پنج هزار واحد بوم‌گردی تا ۱۸ ماه آینده هدفگذاری که از پنج هزار روستای هدف گذاری شده، در حال حاضر حدود ۳۰۰ روستا وارد این طرح شده است.
خبرنگار: مریم سلیمانی**انتشار دهنده: بابایی
۷۲۹۶ /۶۰۳۰

انتهای پیام /*


اقتصاد


بوم گردی


گیلان