اخبار گردشگری

پیگیری های ایرنا نتیجه داد/ پاکسازی مزار مشروطه خواه تبریزی

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان آرامستان های شهرداری تبریز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: پس از انتشار گزارش مربوط به وضعیت نامطلوب مزار چند تن از مشروطه خواهان و مجاهدان تبریزی با محوریت میرزا آقا فرشی ، این سازمان با همکاری و هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و شهرداری منطقه سه تبریز، این محل را از پاکسازی و تمیز کرد.
احد فلاحی گفت: سازمان آرامستان های شهرداری تبریز خود را نسبت به پاکسازی و تنظیف محل های تاریخی واقع در آرامستان ها مسئول می داند و در این زمینه هر آنچه میسر باشد، انجام می دهد.
وی ادامه داد: پس از انجام عملیات پاکسازی، به زودی طرح ساماندهی و مرمت و بازسازی سنگ مزار مشروطه خواهان فقید تبریزی با همکاری و تعامل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آغاز می شود.
دیروز گزارشی با عنوان’ مزار غریبانه مشروطه خواه تبریزی و سهل انگاری مسئولان ‘ در ایرنا با موضوع وضعیت نامناسب محل واقع شدن مزار میرزا آقا فرشی از سردمداران انقلاب مشروطه منتشر شد که بازتاب وسیعی در رسانه های ملی و استانی داشت.
‘میرزاآقا فرشی’ در ردیف شخصیت های برجسته سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آذربایجان و تبریز در دوران مشروطه است که متاسفانه به دلیل سهل انگاری مسئولان، مزار این آزادی خواه بنام غریبانه وضعیت بسیار نامناسبی به خود گرفته و تبدیل به زباله دان شده بود.
مزار این شخصیت برجسته آذربایجان در گورستان تاریخی امامیه تبریز واقع در انتهای محله لیلاوا قرار دارد که به دلیل خیابان کشی در ضلع جنوبی مزارستان در دهه ۱۳۷۰، آرامگاه او و چند تن از شخصیت ها و مبارزان دوران مشروطه از جمله خاندان فرشی به بیرون از محوطه کنونی افتاده است.
مزار آنها در گودالی داخل بلوار مقابل ترمینال مرکزی تبریز در بدترین شرایط قرار گرفته بود که به دلیل بی توجهی مسئولان، تبدیل به محل جولان معتادان و زباله گاه شده بود.
امید است این اقدام شایسته و ارزشمند شهرداری و سازمان آرامستان های تبریز در پاکسازی این محل تاریخی، تلنگری به سایر سازمان ها و نهادهای مسئول برای ساماندهی و شناساندن امثال چنین میراث هایی گرانقدر ملی به نسل های جدید و آینده باشد.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی **انتشار: عزیزی راد
۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


میرزاآقا فرشی


مشروطه خواه