اخبار گردشگری

غذاهای خوشمزه آذربایجان و جذب گردشگر

به گزارش ایرنا، با توجه به این رویداد مهم اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور، مدیران و مسئولان اجرایی در بخش دولتی به همراه فعالان بخش خصوصی و غیردولتی از مدت ها قبل فعالیت ها و برنامه هایی را تدارک دیده و راهکارهای مفید و موثر در جلب و جذب گردشگران خارجی و داخلی به آذربایجان زیبا و مملو از دیدنی های توریستی را مورد کنکاش قرار داده اند.
با این نگاه، تالار اندیشه پارک ائل گلی تبریز امروز یکشنبه میزبان اولین همایش انجمن حرفه ای واحدهای پذیرائی، رفاهی و گردشگری استان آذربایجان شرقی بود که طی آن مدیران اجرایی و فعالان بخش خصوصی درباره موضوعات مختلف از جمله نحوه ارتقای سطح کیفی خدمات دهی، توجه به بهداشت غذائی و اهداف و آرمان های انجمن مزبور بحث و تبادل نظر کردند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در این همایش با تاکید بر اینکه برای توسعه صنعت گردشگری نیازمند ارتقای سطح کیفی خدمات رسانی در رستوران ها، اماکن پذیرائی و رفاهی هستیم، گفت: البته در این زمینه تنها بخش خصوصی می تواند ایفای نقش کند و آنچه را که برای ترویج و ترغیب گردشگران برای ورود به استان و کشور لازم است، به منصه ظهور برساند.
رحیم شهرتی فر اظهار کرد: هرچند توجه به سنت ها و آداب و رسوم گذشتگان برای جلب گردشگر ضروری است، اما برای ارتقای جایگاه خود باید به آینده نیز فکر و نگاه کرد که این به معنی نفی گذشته های تاریخی نیست.
وی با بیان اینکه هر گردشگر خارجی برای ورود به کشور مقصد به دنبال رفاه و آسایش همراه با دریافت خدمات ایده آل است، افزود: باید توجه داشت که اگر گردشگر شرایط شهرهای مقصد را مطابق با میل خود یافته و از امکانات تفریحی قابل قبول برخوردار شود، بدون تردید صنعت گردشگری روز به روز رونق بیشتری می گیرد.
شهرتی فر با اشاره به انقلاب صنعتی در اروپا و با بیان اینکه این تحولات تاریخی نه تنها قاره اروپا بلکه جهان را تحت تاثیر خود قرار داد، یادآور شد: این تحول به بخش صنعت خلاصه نشد و حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی مردم را نیز تحت شعاع قرار داد.
وی، انقلاب صنعتی را به معنی اصلاح ساختارهای کهنه و پرهیز از شیوه های غلط و منسوخ تعریف کرد و ادامه داد: چون در آن دوران متفکران به این نتیجه رسیدند که با روش های قبلی نمی توان به موفقیت رسید.
معاون استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در صنعت گردشگری و حوزه های مختلف آن باید مطابق با اصول و شیوه های نوین حرکت کرد، گفت: رویداد تبریز ۲۰۱۸ فرصتی بسیار ایده آل برای توسعه این صنعت پرمنفعت است که باید در بخش رستوران داری و نوع و نحوه پذیرائی از میهمانان داخلی و خارجی از ایده ها و روش های نوین بهره گرفت.
شهرتی فر، ظرفیت ها و مزیت های انواع غذاهای آذربایجان در شهرهای مختلف استان را از زمینه های جذب گردشگر توصیف و اظهار کرد: می توان با تغییر روش ها و شیوه های نادرست و البته تلفیق سنت با مدرنیته در این راستا گام های موثری برداشت.
به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این همایش معرفی برند غذای آذربایجان را از عوامل مهم در جذب و ماندگاری گردشگران دانست و با اشاره به اهمیت انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی از سوی سازمان همکاری های بین المللی اسلامی، گفت: این سازمان پس از سازمان ملل متحد دومین سازمان مهم فعال در جهان است که انتخاب تبریز به این عنوان برای تاریخ ایران و آذربایجان اتفاقی مهم و جاودانه خواهد بود.
مرتضی آبدار با تاکید بر اینکه ارائه و معرفی غذاهای اصیل آذربایجان در رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ به واسطه مشارکت و همراهی اصناف پیشکسوت این حوزه میسر خواهد بود، افزود: ترویج غذای سنتی و اصیل آذربایجان باید در اولویت کاری فعالان این صنف باشد و رستوران ها باید در ارائه برند غذای آذربایجان تلاش کنند، چرا که یکی از اصلی ترین ظرفیت های جذب گردشگر منطقه آذربایجان، تنوع کم نظیر غذایی آن است.
وی ادامه داد: حوزه غذا در عرصه گردشگری یکی از مهمترین ظرفیت های جذب گردشگر به شمار می آید، لذا فعالیت بخش خصوصی در بهبود و پیشرفت این حوزه بسیار حائز اهمیت است.
آبدار اضافه کرد: در همین راستا آذربایجان شرقی به عنوان یکی از مهمترین استان های کشور در حوزه غذا، همواره در تلاش است تا بهترین خدمات را در این بخش به گردشگران ارائه دهد.
وی به ضرورت ایجاد بستر مناسب جهت گسترش و بهبود حوزه غذایی شهر تبریز و تبدیل این ظرفیت به برندی مطرح در سطح ملی و فراملی اشاره و اظهار کرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با همکاری انجمن حرفه ای واحدهای رفاهی، تفریحی و پذیرایی در راستای ارائه خدمات غذایی با کیفیت و اصیل آذربایجان، دوره های آموزشی موثری را در جهت ارتقای ارائه خدمات به گردشگران طی سال ۲۰۱۸ برگزار خواهد کرد تا غذای اصیل آذربایجان به عنوان برندی اصیل در میان سایر شاخص های مطرح فرهنگی استان، جای بگیرد.
آبدار گفت: بر همین اساس مذاکراتی با طرف های ترکیه ای، اتریشی و آلمانی برای برندسازی غذای تبریز و آذربایجان در جهان به انجام رسیده است تا این شهر کهن را به عنوان مرکز غذای حلال در اقصی نقاط جهان معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه ستاد اجرایی و برنامه ریزی رویداد تبریز ۲۰۱۸ اهداف و زیرساخت های این رویداد بزرگ را با همکاری بخش های دولتی و خصوصی پیش می برد، اظهار کرد: این مجموعه با نظارت و بررسی عملکرد و فعالیت ها و استفاده از ظرفیت فعالان بخش خصوصی در نظر دارد زمینه مناسبی را برای توسعه صنعت گردشگری استان فراهم سازد.
آبدار گفت: بر هیچ کس پوشیده نیست که بخش عمده ای از اشتغال دنیا از مسیر صنعت گردشگری جاصل می شود و این بخش می تواند اقتصاد جوامع را متحول کند.
رئیس انجمن حرفه ای واحدهای پذیرائی، رفاهی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این همایش، هدف اصلی این تشکل را اجرایی کردن قوانین مصوب از سوی دولت بیان کرد که تمامی رستوران ها شهری و بین شهری را تحت پوشش دارد.
علی علاقه بند، پتانسیل ها و داشته های غذائی آذربایجان شرقی را بسیار وسیع تر و مطلوب تر از سایر شهرهای ایران دانست و گفت: هر گردشگری که به تبریز بیاید چنانچه از هر شرایطی هم ناراضی باشد بدون تردید از غذای این شهر می شود و البته آذربایجانی ها هم هر جای جهان بروند و از همه چیز راضی باشند، از غذای آنجا ناراضی خواهند بود که این بزرگترین مزیت گردشگری این منطقه می تواند باشد.
وی ادامه داد: هر نقطه آذربایجان غذای خاص خود را دارد که می تواند در رونق دهی به صنعت توریسم نقش اول را ایفا کند.
علاقه بند با اشاره به تحولات جهانی و ورود فناوری های نوین در رشته های مختلف، اظهار کرد: لزوم تغییرات در حوزه غذائی نیز بر همین مبنا اجتناب ناپذیر است و رویداد تبریز ۲۰۸ بهانه ای بسیار مناسب برای ایجاد خانه تکانی در بخش رستوران داری و اماکن پذیرایی خواهد بود.
در این این همایش از حاج محسن اکبری، حاج حسین آسیا و حاج علی اکبر رنجبر به عنوان رستوران داران پیشکسوت تبریز تجلیل به عمل آمد.
گزارش: سیدیحیی مرتضائی **انتشار: عزیزی راد
۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


رفاهی


تبریز ۲۰۱۸