اخبار گردشگری

کتاب گلگشت ایرانی منتشر شد

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کتاب گلگشت ایرانی که به تازگی توسط این مرکز منتشر شده دارای پنج بخش شامل ‘درآمدی بر گلگشت ایرانی’، ‘گلگشت پژوهی’، ‘گلگشت ایرانی در آثار تاریخی’، ‘گلگشت ایرانی در هنر معاصر’ و ‘کاخ گلستان:میزبان گلگشت ایرانی’ است.
در این کتاب آمده است؛ در فرهنگ ایرانیان، تناول در فضای باز مراسمی کهن است که همواره به تصویر نیز کشیده شده است.
پیشینیه این سنت به سه هزار سال قبل باز می گردد، از نخستین مراسم سیزده به در رفتن تا گلگشت های شاد و فرحبخشی که توسط غلامان برای پادشاهان تدارک شده می شد و تا امروز که عشق و علاقه به پیک نیک کردن و خوردن در طبیعت باقی است.
گشت و گذار و ‘گلگشت ایرانی’ با ‘باغ ایرانی’ ارتباطی مستقیم دارد و در بیشتر موارد باغ بستر و زمینه پیک نیک است که خود نیز الگویی کهن از عالم مثال ایرانی و نشانگر علقه ایرانیان به طبیعت و لذت بردن از آن است.
در ادامه کتاب با اشاره به بی سابقه بودن نمایشگاه گلگشت ایرانی در نوع خود، نوشته شده است: در این نمایشگاه برای اولین بار از دیدگاه تاریخی ، هنری و علمی، آیین پرسابقه گشت و گذار و پیک نیک ایرانیان در طبیعت در خلال آثاری چون کاشی کاری، سرامیک ، نگارگری، پارچه بافی، فرش بافی، هنرهای صناعی گوناگون و عکاسی بازشناسی و بازخوانی شده که در کتاب پیش روی، تمامی این مستندات ارائه شده است.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۸۲۳ دریافت: علی اسدی** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*


فرهنگی


گلگشت ایرانی


رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور


میراث فرهنگی