اخبار گردشگری

ریشه های مستحکم اقتصادی در خمین با نگاه علمی به ظرفیت های گردشگری

سنگ نگاره های تیمره، دستکندهای تاریخی، بیت تاریخی امام خمینی(ره)، قلعه های تدافعی ، قلعه سالار محتشم و حاج علی لشگر، تیمچه بازار، کبوترخانه ها، گورهای دخمه ای، حمام لکان و جاذبه های بکر طبیعی نظیر بیشه علی، قلمستان های نیشهر، کوه بوجه، دشت های پهناور زیبا ، وجود ۲۴ امامزاده و مکان مذهبی ، روستاهای زیبا و آبشارهای دیدنی تنها گوشه ای از داشته های گردشگری خمین است که در صورت معرفی و تقویت امکانات و تاسیسات، می تواند فصلی نو و نقش آفرین در اقتصاد منطقه باشد.
این درحالیست که خمین در کنار محلات و دلیجان با داشته های غنی گردشگری در سال های گذشته به عنوان قطب گردشگری در قلب ایران تعریف شده اما، سرعت برنامه های زیرساختی و پذیرش گردشگر در این منطقه کند است و همین موضوع سبب شده که سهم گردشگری در اقتصاد خمین آنگونه که باید رشد نکند.
اقتصاد خمین بیشتر مبتنی بر کشاورزی است و این مهم نیز با اقلیم نیمه خشک منطقه و بروز تنش های آبی در سال های اخیر دستخوش تهدید شده و می طلبد که تصمیم گیران استان با نگاهی نو و برنامه های ضربتی مولفه اقتصاد گردشگری را جدی گرفته و با تقویت زیرساخت ها و حمایت بخش خصوصی، اثربخشی این حوزه را در اقتصاد خمین رشد دهند.
تنوع جاذبه های گردشگری خمین به پهنای تاریخ و تمدن ایرانی است و برخی از ظرفیت های تاریخی موجود در این شهرستان قدمتی دیرین دارند و از سوی دیگر نیز خمین از نظر میراث معنوی و صنایع دستی شهیر و قوی است که باید این قابلیت ها با معیشت و اقتصاد منطقه به صورت منطقی و معقولی گره بخورد.
طیفی از داشته های تاریخی خمین در خط سیر زندگی بشری است و اهمیت جهانی دارد که از جمله آن می توان به سنگ نگاره های تیمره اشاره کرد و این درحالیست که در فاصله نه چندان دور از آن بقایای آتشکده آتشکوه و خورهه قد علم کرده که هر کدام سرمایه ای بکر در تاریخ ایران زمین است و در صورت بودن امکانات رفاهی و برنامه های جذاب، گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.
توانمندی خمین در تولید عسل، لوبیا، زعفران، انگور، گل و گیاه زینتی و محصولات سر درختی از دیگر مزیت های این شهرستان برای جذب گردشگری کشاورزی است اما این توانمندی ها تاکنون بیشتر جنبه اقتصادی داشته و مسئولان این استان کمتر به باروری جذابیت های گردشگری آن فکر کرده اند.
کمبود مراکز اقامتی و گردشگری، نبود امکانات اولیه رفاهی نظیر راه ارتباطی و تاسیسات اقامتی و بهداشتی در سایت دستکند ها، ضعف در علایم راهنمای گردشگری در منطقه، نبود موزه سنگ نگاره ها، سست بودن پیوند فکری مردم با ادبیات بوم گردی و اقتصاد مبتنی بر گردشگری به ویژه در مناطق روستایی از مشکلات بازدارنده است و باید هرچه سریعتر در خمین رفع شود.
هیات دولت مصوبات خوبی را مبنی بر تعریف محور گردشگری دلیجان، محلات ،خمین و شازند و راهبرهایی در خصوص راه اندازی موزه های دفاع مقدس و تاریخ انقلاب اسلامی و راه اندازی سایت موزه در شهرهای زیر زمینی توسط مسئولان در سال های اخیر برای جنوب استان مرکزی داشته اما، ساز و کارهای عملیاتی شدن آن وجود ندارد و این خطه با شیوه های گردشگری سنتی هرگز نمی تواند سهم پذیری موثری را برای صنعت توریست در اقتصادش داشته باشد.
بخشدار کمره خمین گفت: در سال ۸۲ مصوبه مهمی برای تبدیل جنوب استان مرکزی به قطب گردشگری در قلب ایران و شکل گیری محور گردشگری خمین، دلیجان، محلات و شازند تصویب شد اما، پیش نیاز تحقق آن ارتقای جاده خمین – شازند است که حرکتی لاک پشتی دارد.
احمد اسدی افزود: شتاب بخشی به چهار بانده شدن جاده خمین- شازند یک ضرورت است چرا که راه دسترسی ایمن و مطلوب نخستین زیرساختی است که مسافران و زائران استان های اصفهان، یزد و فارس از طریق محورهای ارتباطی خمین ، قورچی باشی (کمره)، شازند، همدان، کردستان و کرمانشاه به کربلا در این خطه به آن نیاز دارند.
وی اظهارکرد: تحقق این جاده چهار بانده ضمن کوتاه کردن ۷۰ کیلومتری مسافت می تواند اقتصاد گردشگری منطقه را به شکل اصولی متحول کند چرا که پایه گردشگری حضور توریست در منطقه است.
وی ادامه داد: در این منطقه (بخش کمره) ۱۵ روستا در مسیر جاده خمین – شازند است که با برنامه های جذاب می تواند در اقتصاد گردشگری با محوریت عرضه محصولات کشاورزی، باغی و صنایع دستی در کنار بوم گردی نقش آفرینی کند.
اسدی افزود: این مصوبه در صورت اجرایی شدن تحول شگرفی در بخش کمره خمین با وجود جاذبه های تاریخی نظیر دستکندهای تهیق، کلیسای لیلیان، قبرستان های ارامنه در لیلیان و رباط ها ، حمام لکان و جاذبه های طبیعی و گردشگری کشاورزی ایجاد کند.
وی ادامه داد: در مصوبه چهاربانده شدن مسیر حمین – شازند ضمن اشاعه بوم گردی و مشاغل خانگی برای ساکنان محلی، در هر ۱۰ کیلومتر سرویس بهداشتی و امکانات رفاهی مسافر پیش بینی شده که تحقق این خدمات بین راهی ضمن رضایتمندی گردشگران، بستر اشتغالزایی و تولید ثروت نیز خواهد بود.
وی تاکید کرد: فراهم کردن زیر ساخت های گردشگری به تنهایی از عهده دهیاری و بخشداری ها خارج است، اگرچه راه اندازی بازارچه صنایع دستی و موزه یا پارک موزه دفاع مقدس در دست اقدام است اما می طلبد مسئولان در فراهم کردن زیر ساخت های گردشگری در این منطقه همکاری بیشتری داشته باشند.
معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) در خمین نیز گفت: بیت تاریخی امام راحل نگین گردشگری خمین است اما بسیاری از مسافران و گردشگران به دلیل نبود مکان اقامتی مناسب و ارزان قیمت با دیدن این اثر ارزشمند گردشگری شهر را ترک می کنند درحالیکه خمین جاذبه های متعددی دارد که با ماندگاری گردشگران علاوه بر خاطره ساز بودن می تواند تولید ثروت و رونق اشتغال به همراه بیاورد.
حجت الاسلام محمد جواد رضوی افزود: نبود امکانات اقامتی مناسب گاهی برخی مسافران را سرگردان می کند و خلاء مسافرخانه و مهمانپذیر در زادگاه امام راحل زیان های متعددی به همراه دارد.
وی ادامه داد: برای همه امکان استفاده از هتل وجود ندارد و گردشگران ترجیح می دهند پس از بازدید از بیت امام خمینی (ره) به شهرستان محلات و گلپایگان بروند تا از مراکز اقامتی استفاده کنند.
وی گفت: اوج کاستی امکانات اقامتی در خمین خود را در ایام نوروز که شمار گردشگران افزایش می یابد قابل لمس است و می طلبد که تصمیم گیران استان مرکزی در سال جدید نگاه ویژه به توسعه حوزه گردشگری خمین داشته باشند و ظرفیت های آن را در رونق اقتصادی باور کنند.
محقق سنگ نگاره های ایران که پژوهش های مفصلی در خصوص سنگ نگاره های تیمره خمین انجام داده است، گفت: منطقه تیمره قابلیت منحصر به فرد برای گردشگری علمی و تحقیقی دارد اما، زیر ساخت های لازم برای پذیرایی از گردشگران علمی در قالب تورهای داخلی و خارجی در همه مقاطع سال در این منطقه فراهم نیست.
محمد ناصری فرد افزود: کمبود مکان های استقرار و اقامتی، راه دسترسی نامناسب، نبود تابلوی راهنمای نوشتاری برای بازدید گردشگران از عمده مشکلات سایت های مجموعه سنگ نگاره های تیمره خمین است.
وی اظهارکرد: سنگ نگاره های تیمره فرصت فراموش شده ای در صنعت گردشگری است به طوری که با گذشت چند سال از کشف منطقه تیمره خمین تاکنون اقدامی برای توسعه گردشگری آن صورت نگرفته است.
محقق سنگ نگاره های ایران افزود: با توجه به ظرفیت های بالقوه و با کشف سنگ نگاره ها کهن در منطقه خمین علاقه مندان زیادی در عرصه ملی و بین المللی برای بازدید از این جلوه های باستانی وجود دارد و می طلبد که مسئولان فرصت را غنیمت شمرده و بستری پویا در تقویت صنعت گردشگری فراهم کنند.
ناصری فرد افزود: توسعه صنعت گردشگری در شهرستان خمین می تواند به عنوان یکی از عوامل ایجاد اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، افزایش درآمد، معرفی توانمندی ها و داشته های فرهنگی این شهرستان مورد توجه قرار گیرد چرا که در صورت فراهم کردن امکانات و زیر ساخت های لازم گردشگران بسیاری از سراسر جهان جذب تیمره خواهند شد.
محقق سنگ نگاره های ایران گفت: کشورهای دیگر از سنگ نگاره ها موزه های مجازی و دیجیتالی راه اندازی کرده اند و حجم بالایی از درآمد ها را رقم زده اند در حالی که در کشور ما با برخورداری از این آثار ارزشمند کوچک ترین توجهی به این حوزه نشده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: گردشگری صنعتی مهم است و نقش پر رنگی در شکوفایی اقتصادی ایفا می کند چرا که هر گردشگر با خود زنجیره ای از نیازهای خدماتی نظیر تامین غذا و اقامت، رفت و آمد، تفریح و گشت و گذار، خرید سوغاتی و کالا، دیدن جاذبه ها را دارد که اگر به آن نگاه علمی شود درآمدزایی و اشتغال بالا را رقم می زند.
سید محمد حسینی افزود: نگاه علمی برای خدمات موثر گردشگری در منطقه میزبان رونق اقتصادی را در پی دارد و هر چه تعداد گردشگران بیشتری به یک منطقه وارد شوند، مشاغل بیشتری ایجاد می شود.
وی با برشمردن ظرفیت های گردشگری خمین گفت: هتل امام رضا (ع) در شهرستان خمین با ۵۰ درصد ظرفیت فعال است با این وجود مجوز ساخت چهار هتل دیگر در شهرستان خمین صادر شده است.
حسینی افزود: یک هتل در مجتمع فرهنگی و تفریحی کوه بوجه در حال ساخت است که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هتل دیگر در میدان مدرس شهر تخریب شده و به زودی عملیات اجرایی ساخت آن آغاز می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: یک اقامتگاه موقت بوم گردی در شهرستان خمین در محلی استیجاری در سه طبقه با اقامت همزمان ۱۲ نفر یک سال گذشته راه اندازی شده است.
حسینی افزود: راه اندازی اقامتگاه ارزان قیمت، متوسط و گران قیمت تاثیر کلیدی در توسعه گردشگری، اشتغالزایی و رونق اقتصادی هر منطقه ای در شهر یا روستا دارد.
وی بیان کرد: راه اندازی خانه های بوم گردی و اماکن اقامتگاهی در شهر و روستا برای جذب گردشگر در دستور کار قرار دارد که این واحدها تا یک میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت چهار درصد پرداخت می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: برای جذب گردشگر در شهرستان خمین واگذاری خانه های تاریخی روستایی به بخش خصوصی در دستور کار قرارگرفته تا این بناها به مراکز اقامتی سنتی روستایی تبدیل شوند.
حسینی ادامه داد: بسیاری از گردشگران، مایل هستند که در خانه های بومی و محلی در روستاها اسکان یابند و حمایت از صاحبان خانه های با ارزش تاریخی برای تبدیل آن ها به اقامتگاه بومی نیز در دستور کار است.
وی اظهارکرد: ۲ بازارچه صنایع دستی در خمین و شهر قورچی آماده بهره برداری است که به زودی با ۲۰ غرفه افتتاح می شود.
حسینی ادامه داد: برای ساخت و راه اندازی بازارچه های مذکور در خمین ۱۰ میلیارد ریال اعتبار سرمایه گذاری شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان مرکزی گفت: برای حمایت از هنرمندان، احیای صنایع دستی و اشتغالزایی در روستاها نخستین واحد تولیدی و نمایشگاهی صنایع دستی روستایی کشور در خمین راه اندازی می شود.
حسینی افزود: این نمایشگاه به همت یکی از هنرمندان صنایع دستی در روستای اسفنجه شهرستان خمین در وسعت ۳۲۰ متر مربع راه اندازی و در دهه مبارک فجر امسال به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه یک واحد کارگاه تولیدی آثار چوبی، انبار و فضای نمایشگاهی و فروشگاهی به صورت دائمی دیده شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: قرار گرفتن روستای اسفنجه در یکی از مسیر های گردشگری روستایی بخش کمره شهرستان خمین و نزدیکی به دستکند های تاریخی ،امامزاده روستای تهیق و سراب روستای خان آباد باعث شد این روستا برای راه اندازی این نمایشگاه انتخاب شود.
حسینی ادامه داد: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل بالای زادگاه امام راحل در زمینه گردشگری، راه اندازی این نمایشگاه صنایع دستی دائمی می تواند باعث رونق اقتصادی این شهرستان شود.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی ۲ هزار و ۳۹۶ کیلومتر وسعت و ۱۰۵ هزار نفر جمعیت است که در فاصله ۶۱ کیلومتری اراک قرار دارد.
۷۲۷۷/ ۶۰۱۳/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ظرفیتهای گردشگری


نبود زیر ساخت