اخبار گردشگری

مراسم سنتی و کهن عروسی پیرشالیار در منطقه هورامان برگزار می شود

به گزارش ایرنا، مراسم پیر شالیار یکی از جشن ها و آیین های سنتی ایران زمین است که ریشه در باورهای اساطیری و ادیان باستانی دارد و مردمان قوم کُرد به عنوان یکی از اقوام اصیل ایرانی هر سال در ۲ فصل زمستان و بهار این آیین را گرامی می دارند.
صباح محمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مراسم سنتی عروسی پیرشالیار مراسمی قدیمی و کهن است که از زمان های بسیار دور در منطقه اورامان برگزار شده و یکی از جشن ها و آیین های سنتی است که ریشه در باورهای اساطیری و ادیان باستانی دارد.
وی افزود: پیرشالیار در نزد مردم منطقه هورامان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و مردم منطقه هر سال در بهمن ماه مراسم ویژه ای تحت عنوان عروسی پیرشالیار برگزار می کنند.
به گفته وی، برای بهتر برگزار شدن این مراسم ۲ جلسه شورای فرهنگ عمومی بخش و شهر اورامان برگزار شده است.
بخشدار هورامان اضافه کرد: تمام توان و تلاش خود را برای هر بهتر برگزار کردن این مراسم بکار گرفته ایم تا بتوانیم منطقه هورامان را بیشتر در کشور و خارج از کشور معرفی کرده و پرونده ثبت جهانی هورامان را سرعت ببخشیم.
به گزارش ایرنا، اورامان تخت با پنج هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان سروآباد استان کردستان در حدود ۱۶۰ کیلومتری شهر سنندج مرکز استان کردستان و در منطقه اورامان واقع شده و در سال ۹۰ تبدیل به شهر شد.
شهر اورامان را با بافت تاریخی و قدیمی و آیین های پیرشالیار می شناسند، اورامان قدمتی به درازای تاریخ دارد و براساس منابع مستند بیش از ۲ هزار سال قدمت دارد. مراسم پیرشالیار از زمان های بسیار دور در این روستا برگزار شده است و مراسمی که با ریشه کهن، جشن عروسی پیرشالیار (شهریار) را یادآور می شود.
جشن عروسی پیرشالیار (شهریار) مراسمی کهن است اگر چه این مراسم در طول زمان با تغییرات بسیار مواجه شد، ولی ریشه های کهن اساطیری خود را به خوبی حفظ کرده است.
شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفری در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
خبرنگار: فرزاد آداک ** انتشار: سلیمانی
۷۳۵۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


هورامان کردستان


پیرشالیار