اخبار گردشگری

مطالعات آسیب شناسی نقش برجسته های تاریخی ایذه انجام شد

ایوب سلطانی جمعه در گفت و‌گو با خبرنگار ایرنا گفت:طرح پژوهشی مطالعات نوقوش برجسته و آثار صخره ای ایذه، به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت کشور و زیر نظر پایگاه میراث فرهنگی ایذه، در دی امسال انجام شد.
وی اضافه کرد: در این بررسی تاثیرات فیزیکی و شیمیایی عوامل فرساینده محیطی بر روی نقوش برجسته، ویژگی های فنی بستر شکل گیری اثر و ارزش های پیدا و پنهان اثر مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی گفت: این طرح پژوهشی با همکاری سرپرستی پایگاه پژوهشی آیاپیر ایذه ، برای دستیابی به شناخت کمی و کیفی این نقوش برجسته و صخره ای انجام شد.
سلطانی ادامه داد: نبود اطلاعات حفاظتی و عوامل بیولوژیک و فرساینده بر روی آثار نقش برجسته های ایذه همواره از دغدغه های ما بوده، و انجام این مطالعات می تواند به ما در تهیه طرح حفاظت جامع این آثار کمک شایانی کند.
رییس پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه خاطرنشان‌کرد: اطلاع از وضعیت نقش برجسته ها از اولویت های طرح حاضر است که با تهیه اطلاعات جامع تاریخی، پیشینه حفاظت و مرمت آثار و آسیب شناسی این آثار ارزشمند فراهم خواهد شد تا زمینه لازم برای ثبت این آثار در فهرست میراث جهانی فراهم شود.
شهرستان ایذه در شمال شرقی استان‌خوزستان، با داشتن آثار تاریخی همانند اشکفت سلمان و‌ سایت موزه کول فرح، سال ۲۰۰۸ ثبت موقت جهانی شده که هنوز برای ثبت دایم جهانی اقدامات تکمیلی صورت نگرفته است.
شهرستان ایذه در شرق خوزستان آثار باستانی مهمی مربوط به دوره های ایلام قدیم ،ایلام جدید و الیمایی را در دل خود جای داده است.
۷۱۶۱/ ۶۰۳۷
خبرنگار: مهسا نوروزی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

انتهای پیام /*


فرهنگی


پایگاه آیاپیر


نقوش ایذه


ایذه